Ontwikkeling 1:
Snel complete informatie verzamelen via iParticipatie
Iedere gemeente zoekt naar digitale oplossingen om de dienstverlening eenvoudig te maken. iParticipatie ontlast medewerkers en helpt inwoners snel verder. Zo ontstaat er meer tijd voor persoonlijk contact en inhoudelijke taken.
Door middel van iParticipatie starten inwoners eenvoudig een aanvraag, bijvoorbeeld voor ondersteuning bij werk. Om ervoor te zorgen dat er achter de schermen zo veel mogelijk automatisch gebeurt, introduceren we een nieuwe functionaliteit. Door een koppeling naar het Digitaal Klantdossiers worden gegevens, bijvoorbeeld over het arbeidsverleden, vanuit het UWV opgehaald en automatisch ingevuld. Er zijn nog ook nog koppelingen met andere gegevensbronnen. Naast deze basisgegevens vult de inwoner zelf informatie in via een formulier. De complete formulieren zijn vervolgens beschikbaar voor je in iSamenleving.
Dankzij de aanpassingen iParticipatie werkt de inwoner dus nog meer samen met de consulent aan de toekomst. Dit door:
- Een soepel proces voor inwoners die een aanvraag doen
- Effectief werken voor consulenten
- Het automatisch invullen van informatie die bekend is over werk
- Voldoen aan de WMBEV-regelgeving
Gestroomlijnde processen, informatie bij de hand en iedereen op de hoogte
Wat de casus ook is, zeker is dat er diverse mensen en organisaties samen aan werken. De beschikbaarheid van informatie en duidelijkheid over het proces is dan belangrijk. iParticipatie helpt daarbij. Zodra een aanvraag binnenkomt, stuurt het systeem dit direct door naar de juiste persoon/afdeling. Daarna kan een nieuwe casus worden aangemaakt of er wordt informatie toegevoegd aan een bestaande casus. Alle gegevens staan op een rijtje (ook in een pdf-bestand).
De consulent kan vervolgens een intake plannen en een plan van aanpak maken met alle informatie binnen handbereik. Het hele proces en de bijbehorende informatie worden vastgelegd in iSamenleving. Ook samenwerkingspartners kunnen meekijken, waardoor de administratieve taken voor de betrokken partijen verminderen. Als gemeente kun je externe partijen de mogelijkheid geven om beperkt toegang te krijgen tot iSamenleving. Daardoor heeft de samenwerkingspartij beschikking over real-time informatie en vindt de verslaglegging rechtstreeks in de casus plaats. Hierdoor is je communicatie altijd up-to-date en is er minder mailverkeer.
Ontwikkeling 2:
Goede ondersteuning dankzij backoffice-oplossing
Voor de administratie is het fijn als er een goede backoffice is. Ook inwoners en ketenpartners profiteren daarvan. Daarom hebben we de integratie tussen iSamenleving en CiVision Samenlevingszaken uitgebreid. Dit maakt overzicht houden nog eenvoudiger. De informatie uit iSamenleving wordt hierdoor automatisch bijgewerkt in CiVision Samenlevingszaken. Dat betekent: altijd actuele informatie bij de hand.
De voordelen hiervan:
- Actuele informatie vanuit iSamenleving direct in CiVision Samenlevingszaken
- Mogelijkheid om verzoeken te routeren op basis van zelfingestelde criteria, zoals bedrag of type voorziening
- De administratie kan direct verder met de uitvoering van het besluit dat de consulent nam in iSamenleving.
- Je administratie op orde
Ontwikkeling 3:
Oplossing voor gemeentelijke loonkostensubsidie en ander subsidies
Naast de wettelijke loonkostensubsidie, die we al berekenen, ondersteunen we voortaan ook andere subsidies. Krijgen werkgevers van jouw gemeente bijvoorbeeld subsidie als ze iemand aannemen die buiten de wettelijke doelgroep valt? Dan stel je in onze backoffice de normen voor deze subsidie in en koppel je ze aan de juiste voorziening. Zo bereken je snel waar de werkgever recht op heeft. De betaling verloopt vervolgens zoals je gewend bent.
Loonkostensubsidie corrigeren
Er is steeds meer behoefte aan een herberekenfunctionaliteit voor de wettelijke loonkostensubsidie. Hiervoor lanceren we later dit jaar een functionaliteit. Handig wanneer bijvoorbeeld de loonwaarde of het aantal uren van de arbeidsovereenkomst veranderde. Op basis hiervan zet je de juiste vervolgstappen. Je betaalt het verschil aan de werkgever uit of verrekent het met toekomstige betalingen als er te veel subsidie is verstrekt.
Ontwikkeling 4
Integrale oplossing: MijnWerk
Ben je op zoek naar een oplossing voor alles wat binnen het werkdomein speelt? De MijnWerk-oplossing biedt deze totaaloplossing. Op dit platform werken zowel burgers, werkgevers als werkzoekenden samen. Zo heb je alle gegevens bij de hand en breng je vraag en antwoord bij elkaar. Ook helpt dit bij het stroomlijnen van het proces. Handig voor alle aspecten binnen het VNG Werklandschap, van subsidies tot arbeidsmarktinformatie.
MijnWerk is een samenwerking tussen:
- PinkRoccade
- Emergo Systems
- Jobport
MijnWerk is samen met grote gemeenten, werkbedrijven en arbeidsmarktregio’s ontwikkeld.
Neem gerust contact op
Wil je meer weten? Neem dan contact op via PRLG.samenlevingszaken@pinkroccade.nl