“Moet het over een bepaald onderwerp gaan? Of wellicht een bepaald format?” vroeg ik aan Suzanne. Suzanne had mij namelijk net gevraagd of ik iets voor de nieuwsbrief wilde schrijven. Maar qua format en onderwerp waren er geen richtlijnen, dus heb ik carte blanche. Dat maakt het er eigenlijk niet makkelijker op, want waar ga je over schrijven?
Uiteindelijk bleek de keus voor een onderwerp niet heel moeilijk, want er is één vraag die ik minstens één keer per week mag beantwoorden. De vraag luidt:
“Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van CLIQ ten opzichte van de bestaande oplossing?”
Een hele simpele maar ook logische vraag. Niet alleen voor onze klanten, die misschien al jaren een bestaande oplossing van PinkRoccade gebruiken, maar ook privé krijg ik die vraag regelmatig. Want waarom zou je iets gaan veranderen als het werkt ?
Een duidelijk, maar ook persoonlijk antwoord
In mijn eerste jaar bij PinkRoccade was het antwoord op deze vraag voor mij iets abstracts. Ik probeerde iets uit te leggen wat ik zelf nog niet goed snapte. In de afgelopen twee maanden is het antwoord echter heel concreet geworden, en sinds ik per één februari de rol van Servicemanager voor CLIQ heb overgenomen, ook heel persoonlijk. Samengevat luidt mijn antwoord:
“Eenvoud en ontzorging.”
Zo simpel kan het zijn (of althans voor mij), want deze twee zelfstandige naamwoorden dekken de volledige lading. De eenvoud ligt namelijk in het feit dat van al die losse koppelingen naar landelijke voorzieningen er nog maar één overblijft; die naar CLIQ. Lekker simpel, duidelijk en eenvoudig.
Door het wegvallen van al die uitgaande verbindingen, wordt het onderhoud ook iets overzichtelijks. Er is nog maar één verbinding die moet werken. Geen gedoe met IP-adressen en poorten, want al het verkeer gaat over één lijn van de gemeentelijke servicebus naar CLIQ. Dat gedoe nemen wij bij CLIQ over en in die zin ontzorgen we onze klanten.
Maar wat is ontzorging nu precies?
Bij ontzorging komt zoveel meer kijken. Denk maar eens aan de volgende punten:
- De landelijke voorziening gaat migreren en krijgt nieuwe IP-adressen;
- De certificaten van de landelijke voorziening verlopen;
- De CPAs vervallen op een bepaalde datum.
Bovenstaande lijst is bij lange na niet compleet, maar dit zijn stuk voor stuk voorbeelden van situaties waarin onze klanten nu geen actie meer hoeven te ondernemen. Dat nemen wij allemaal over.
Waar beheerder nu niet meer aan hoeven te denken
Wat blijkt, zowel voor de LV WOZ als de LV OLO gaan de certificaten van de landelijke voorziening verlopen. Dit betekent dat álle CPA's (die o.a. gebaseerd zijn op dit certificaat) voor deze twee koppelvlakken moeten worden vervangen binnen CLIQ. Normaal zou de klant dit zelf moeten doen, maar nu doen wij dat voor ze.
Dit doen we in combinatie met pro-actieve monitoring van CLIQ, wat ervoor zorgt dat we eventuele incidenten vóór kunnen zijn. Dit alles met het doel om de klant zo veel mogelijk te helpen. En nu ik verantwoordelijk ben voor alle processen en procedures rondom CLIQ, is het ook voor mij persoonlijk heel dichtbij gekomen. Je kunt namelijk niet op het allerlaatste moment beginnen met de CPA's vervangen, daar moet planning en coördinatie aan vooraf gaan.
Gelukkig doe ik dit niet alleen, maar is mijn hele team hier elke dag hard mee bezig. Dagelijks verbeteren we CLIQ, ontzorgen we onze klanten, vereenvoudigen we het speelveld en werken we vooral aan het format van de toekomst.