Een zoektocht naar vele antwoorden
Misschien wel de belangrijkste vraag die ik meekreeg voor de start van mijn nieuwe rol en die de gehele week dan ook veel aandacht kreeg: “Hoe ziet de afdeling Development er in de (nabije) toekomst uit?”. Daarbij gebruik ik de 5W1H-methode: wie, wat, (waar,) wanneer, waarom en hoe:
- Waarom: Waarom zouden we de afdeling anders in willen richten?
- Wat: Wat voor afdeling/organisatie willen we zijn? Wat is onze missie en visie? Wat willen we bereiken?
- Daarna gaat het om het team: Wie dan? Wie zijn nodig om ons doel te bereiken?
- Wanneer: Wat is een goed moment om het roer om te gooien? Met in het achterhoofd uiteraard huidige, geplande roadmap?
- Daarna is het pas tijd voor de hoe: Hoe gaan we dat dan doen? Pas dan hebben we immers het hele plaatje in beeld…
Op dit moment heb ik antwoord op ongeveer de helft van de vragen: Waarom en Wat zijn al aardig helder. En dankzij de vele (functionerings-)gesprekken in de afgelopen weken krijgt ook Wie meer en meer vorm. Wat me al wel duidelijk is dat hoe hoger het nummer van de vraag, hoe lastiger deze te beantwoorden is. Laat ik je meenemen…
Stip aan de horizon
Waarom zouden we de developmentafdeling anders in willen richten? Vooral omdat er een specifieke behoefte is uitgesproken door onze klanten: In het 2e kwartaal vond tijdens de 7 GV regio-overleggen het klanttevredenheidsonderzoek van PinkRoccade Publiekszaken plaats. Ruim 150 gebruikers van iBurgerzaken beantwoordden 3 vragen over ons product, onze dienstverlening en ons bedrijf. Eén van de conclusies: graag meer aandacht voor de doorontwikkeling van de bestaande iBurgerzaken apps.
Daarnaast positioneren we iBurgerzaken als dé standaard voor moderne publiekszakendienstverlening; de Wat-vraag. Hiervoor werken ruim 60 gemeentelijke innovators al een half decennium samen met PinkRoccade. Zowel in bewezen technologie als succesvolle samenwerkingsverbanden zet iBurgerzaken de toon voor de toekomst. Daarmee vergroten gemeenten hun waarde voor de burger.
Verbeteren, vernieuwen en dromen
Een goed begin! De kaders staan dankzij de antwoorden op vraag 1 en 2. Er komt voor iBurgerzaken een focus op verbeteren, vernieuwen én dromen! En daarbij schetsen we op dit moment deze procentuele verdeling: 50, 25, 25. Daarmee werd het tijd voor de derde vraag “Wie dan?”. Deze is op dit moment half beantwoord en vraagt soms zelfs dat we de antwoorden op vraag 1 en 2 nog wat aanscherpen.
Het eerste deel van het antwoord op deze wie-vraag is makkelijk: Voor onze topteams hebben we BE’ers en TE’ers (businessengineers en technical engineers) alsook testers en een UX designer nodig. De vervolgvraag is al wat lastiger: “Hoeveel van elke expertise en met welke kennis, kunde en eigenschappen?”. En de hamvraag is misschien wel de lastigste: “Hoe passen alle (nieuwe) medewerkers naar ieders tevredenheid in de nieuwe teams?”. Met die puzzel ben ik dus nog volop bezig en daarvoor zijn de functioneringsgesprekken een heel mooi moment. Wat dat betreft ben ik op een perfect moment ingestapt!
En ja, je leest het goed, binnen deze nieuwe afdeling is er ook ruimte voor nieuwe medewerkers: De eerste TE-vacature hebben we zelfs al ingevuld! En een tweede hoop ik binnenkort uit te kunnen zetten; een BE-vacature. In mijn plaatje is daar ruimte voor en ook binnen het ingelegde budget moet dat passen. Om het zeker te weten spreek ik alleen graag eerst alle huidige medewerkers zodat ik ook weet in welk topteam zij zich het meest thuis voelen en wat voor iemand we dan exact moeten gaan werven. Hierover in mijn volgende blog dus meer…
Schroom echter niet om nu al contact met mij of één van mijn collega’s op te nemen als je interesse hebt om mee te bouwen aan iBurgerzaken. Dus heb jij ervaring met Blueriq en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Twijfel dan niet te lang en neem contact op. Proactief zijn en je kansen zelf creëren vind ik namelijk belangrijke eigenschappen van businessengineers!