Onze marktsignalen presenteren we vanaf iBurgerzaken release 4.7 (mei 2022) op een manier waar iedereen blij van wordt! Alle marktsignalen zijn dan direct te benaderen vanuit iBurgerzaken. En op deze pagina heb je duidelijk overzicht en inzicht op inhoud én status. Wel hebben we een winstwaarschuwing daarbij want de recente pilot heeft ons ook laten inzien dat deze nieuwe presentatie ook vraagt om een nieuw proces met andere uitgangspunten en kaders. Vandaar mijn ‘beste wensen’ in april.
Wist je dat we per release in afstemming met onze klanten gemiddeld 20 marktsignalen oppakken? Hoewel klanten daar heel tevreden over zijn horen we ook vaak de term black box als we het hebben over marktsignalen. Begrijpelijk want na de intake zetten we veel van deze wensen om in een GAAS-nummer waarna er weinig tot geen communicatie naar onze klanten meer is tot het moment van ontwikkeling of voor het gevoel zelfs pas daarna. Een aantal klanten is betrokken bij de ontwikkeling en de anderen zien ‘ineens’ een update. Die zogenaamde update staat dan in een blog over Special Care*, in het item op TOPdesk of in de releasenotes.
Deze uitdagingen en beperkingen waren voldoende reden om het proces onder de loep te nemen en te optimaliseren. Eind vorig jaar (december 2021, red.) zijn we daarom met 11 kwartiermakergemeenten een pilot gestart onder de noemer “Optimaliseren presentatie marktsignalen”. Hierbij waren de volgende 11 kwartiermakergemeenten betrokken: Amersfoort, Apeldoorn, Amsterdam, Bloemendaal, Breda, Ede, Enschede, Groningen, Helmond, Roermond en Tynaarlo. We gingen samen op zoek naar optimaal gebruiksgemak en zetten daarbij inhoud, inzicht en status centraal, voor onze klanten en onszelf.
Nieuwe presentatie, nieuw proces met andere uitgangspunten en kaders
De 11 pilotgemeenten hadden gedurende de gehele pilot inzicht in de totale bak met openstaande marktsignalen. Niet langer één pagina per app maar één pagina met alle marktsignalen. Het nadeel? Van de openstaande marktsignalen is niet direct duidelijk hoe belangrijk die wens vandaag de dag (nog) is. Er staan immers ook marktsignalen uit 2013 in het totaaloverzicht dat we de pilotgemeenten presenteerden. Ze waren het er dan ook snel over eens dat met een schone lei beginnen een goed idee is.
Dat inzicht betekent simpelweg dat we alle ingediende marktsignalen gaan afsluiten en dat elke gemeente zelf aan zet is om haar wensen kenbaar te maken. Door het hanteren van een maximaal aantal marktsignalen per gemeente dwingen we bovendien af om mee te denken over wat nú echt de hoogste prioriteit heeft. Zo behouden we voor ons allemaal dat overzicht en inzicht in marktsignalen.
Duidelijk overzicht en inzicht op inhoud én status
De voordelen van deze nieuwe pagina met marktsignalen? Met praktische filters en zoekmogelijkheden maak je eenvoudig zelf een selectie. Dankzij de pakkende titel en korte omschrijving is snel duidelijk wat de wens exact is. Op deze pagina is bovendien ook direct de actuele status van een signaal te zien; niet gepland, gepland, in ontwikkeling of afgerond. Zo ontstaat duidelijk overzicht en inzicht op inhoud én status.
Duidelijk overzicht en inzicht op inhoud én status
Alle marktsignalen op één pagina
Praktische filters en zoekmogelijkheden, zoals:
Filter voor gemeente
Filter voor onderwerp/app
Zoeken op GAAS-nummer
Vrij zoeken op specifieke woorden
Actuele status en geplande release direct zichtbaar
Korte termijn pijn, lange termijn fijn!
De komende periode communiceren we direct met onze klanten veelvuldig over de nieuwe werkwijze. En natuurlijk gaan we je zo maximaal mogelijk ondersteunen om door de zure appel heen te bijten. Het is namelijk niet altijd allemaal appeltje, eitje. We realiseren ons als geen ander dat een nieuwe werkwijze, een nieuw proces wellicht even pijn doet. Dat is altijd even wennen. Misschien helpt het om te weten dat dat voor ons ook zo voelt?
Je snapt na het lezen van deze blog vast ook de keuze voor de titel: “De beste wensen 😉”. Als je het mij vraagt geeft deze verandering ons de mogelijkheid om ons van oude patronen te – mogen – ontdoen en onszelf en anderen nieuwe kansen, met nieuwe mogelijkheden te gunnen. Het geeft juist weer ruimte voor nieuwe marktsignalen (wensen) met de hoogste prioriteit. En juist dat bevordert de dienstverlening aan burgers, bedrijven, instellingen én burgerzakenmedewerkers!
*) Periodiek plaatsen we een iBurgerzaken app in Special Care. Daarmee leggen we focus op het doorvoeren van structurele verbeteringen voor de geselecteerde app. En door kwartiermakergemeenten aan te haken maken we weloverwogen keuzes binnen de beschikbare (ontwikkel-)capaciteit; welke marktsignalen hebben de hoogste prioriteit en/of de meeste impact? En waaraan gaan we binnen de iBurgerzaken release dus aandacht schenken?
Deel via:
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.