Vermijd reclame-alarm
Smartphones en tablets maken iedereen van jongs af aan ongebonden aan tijd en plaats om te spelen of informatie op te nemen. Dat onderstreept mijn betoog om content op de juiste plaats, op het juiste moment voor de juiste persoon te verzorgen. We moeten content aanbieden die –op dat moment – werkelijk interessant is voor de ontvanger.
Maar let op, de boodschap mag niet neigen naar reclame. Elke vorm van reclame vermijdt men immers (on)bewust in dit tijdperk met veel te veel prikkels en boodschappen die allemaal om aandacht vechten. Een reclame-alarm laten afgaan is dan ook funest! Het moet echt informatie zijn die de burger vrijwillig en actief op willen nemen. Uit de boodschap moet dan ook direct het voordeel voor de ontvanger spreken. De content die we aanbieden verdient dan ook liefde, tijd, aandacht en vakmanschap. Dat daar voldoende budget voor beschikbaar gemaakt dient te worden, moge duidelijk zijn. Gelukkig kun je de kosten beperken door marketingmiddelen creatief in te zetten.
Content afstemmen
Wat doe jij om de ‘always on’ burger daadwerkelijk het digitale kanaal van de gemeente te laten bewandelen? Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, verhoog je op natuurlijke wijze het percentage digitale dienstverlening.
Om een concreet voorbeeld – dat ik al eerder noemde, maar wel heel herkenbaar en begrijpelijk is – te herhalen: posters met de boodschap, doe digitale geboorteaangifte en heb meer tijd met je gezin, bij de verloskundige of in het ziekenhuis.
P.S. Deze informatie is gedeeltelijk gebaseerd op het boek True Story Telling, geloofwaardigheid als marketingtool van Paul Hillesum en Amber Franssen. Nieuwsgierig waarom ik dat zo specifiek benoem, terwijl ik het niet letterlijk citeer? Lees dan mijn vorige blog “Kennis delen, zodat jij én ik kunnen groeien”.