Van papier tot uitvoering
De afdeling Marketing zorgt ervoor dat ´merken´ –producten en diensten– met het juiste verhaal in de markt worden gezet. Jezelf verdiepen in alle doelgroepen met elke hun eigen behoeften is daarbij van groot belang. Steeds weer zoek je de balans tussen klantwens en mogelijkheid tot realisatie. Hoe breng je die boodschap van papier tot uitvoering?
Als marketeer moet je daarbij doordacht te werk gaan en afstand (kunnen) nemen. Want als je geen afstand neemt, word je zo in beslaggenomen door details dat je het grote plaatje kwijtraakt. Als je bijvoorbeeld te dicht bij een groot schilderij staat, zie je niet meer dan een paar details. Pas als je een paar stappen terugzet en het hele schilderij in één keer ziet, snap je waar het over gaat.
Leer van anderen
Allereerst adviseer ik je om alle hulp die je kunt krijgen, om ook jouw marketing te optimaliseren, te gebruiken. Nieuwsgierigheid is daarbij een belangrijke eigenschap. Je moet je ogen en oren openen voor wat er in de maatschappij speelt. Niet alleen binnen je eigen vakgebied, maar ook daar buiten. Laat anderen je inspireren.
Met het oog op tijdsbesparing zou ik je ook aanraden te kijken wat andere gemeenten al hebben gedaan: Want hoe anders zijn immers jouw doelgroep en de actie die jij wenst dat deze klant uitvoert? De communicatiecampagne die in het ZGT – het geboorteziekenhuis in gemeente Almelo – werkt, werkt immers ook in het ADRZ ziekenhuis in Goes en het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom. Natuurlijk is de tekst net wat anders en wordt er gekozen voor een ander beeld, maar dankzij deze investering halen beide gemeenten hoge selfservicepercentages.
Versta jij je vak?
Marketing is een vak apart. En vraagt om verschillende eigenschappen: lef, creativiteit, van buiten naar binnen denken en andersom. Maar uiteindelijk draait het allemaal om:
- Samenwerken met vakinhoudelijke collega’s;
- Opzoeken van externe partijen zoals andere gemeenten en ketenpartners;
- Je kennis en netwerk blijven actualiseren en vergroten*;
- Samenwerken met creatieve bureaus, mocht je budget dat toelaten.
En bij alles blijft het de vraag of je daar voldoende tijd voor hebt, krijgt, neemt. Het gaat dan ook om meer dan goed zijn in je vak…
*) Neem bijvoorbeeld deel aan de workshop “Verleiden naar het digitale kanaal”, onderdeel van #LSG17. En lees zelf het boek “Van buiten naar binnen, klantcontact en interactie in het publieke domein” van Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd te lezen. Je kunt het gratis downloaden via Frankwatching.
[Link naar: www.lsg17.nl]
[link naar: https://www.frankwatching.com/download/buiten-naar-binnen-klantcontact-en-interactie-publieke-domein/]