Alle kwartiermakers hebben kiesbestanden succesvol aangeleverd
Het was natuurlijk een hectische week om voor onze kwartiermakers allemaal 2 kiesbestanden aan te maken. Temeer omdat er voor de gemeenteraadsverkiezing ook nog eens rekening gehouden moest worden met het IND-bestand (Immigratie- en Naturalisatiedienst). We kunnen jullie gelukkig met trots vertellen dat het aanleveren van het kiesbestand is geslaagd voor beide drukkers! Dit is weer één van de successen van iVerkiezing. Vooral omdat het kiesregister tot op het laatste moment voor het drukken wordt bijgehouden. Op naar het volgende succes!
Gemeente Ede kwartiermaker voor iVerkiezing
Peter Tollenaar heeft als Beheerder Basisregistraties veel ervaring met verkiezingen in gemeente Ede. En is al jaren op zoek naar een andere manier om stemdistricten in te kunnen delen. In Ede hoefden ze dan ook niet lang na te denken over de vraag of ze in de pilot wilden meedraaien. Peter is dan ook een belangrijke pion bij de ontwikkeling van iVerkiezing. Vanaf moment één heeft hij samen met de andere kwartiermakers aangegeven wat er beter en efficiënter kan in iVerkiezing.
Toch zijn er wel een paar ‘onderhandelingen’ geweest voor het definitieve keuzemoment. Gemeente Ede heeft inmiddels namelijk veel ervaring als kwartiermaker. En weet dat je geheid uitdagingen tegenkomt als je alles nieuw ontwikkeld. Zo moet je stappen misschien wel twee keer zetten. Of wel eens tevreden zijn met een resultaat dat nog net niet 100% is. Je moet daarom als kwartiermaker constant op ondersteuning kunnen rekenen…
“En dat kunnen wij! Dylan weet de weg naar Ede inmiddels aardig te vinden.”, vertelt Peter. “Steeds een stap verder in de goede richting. Met als (tussen-)resultaat dat het drukwerk inmiddels is aangemaakt en aangeleverd bij de drukker. De komende periode zal ongetwijfeld wel een paar uitdagingen voor ons in petto hebben, maar met Dylan en zijn hele PinkRoccade-achterban gaan wij in volle vaart door naar de volgende ronde! Het is daarbij prettig om te weten dat het hele team onmiddellijk kan schakelen wanneer het nodig is.”
Het verdelen van kiesgerechtigden minder tijdrovend
Het op een juiste manier verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten was in Ede bij elke verkiezing weer een tijdrovende klus. De gemeente verandert namelijk. Niet alleen doordat steeds meer processen echt digitaal worden, maar ook doordat er flink wordt gebouwd. Oude wijken gaan tijdelijk tegen de vlakte. En deze kale vlaktes worden een paar jaar later met nieuwbouw gevuld. En er verschijnen ook nieuwe woonwijken op plaatsen waar tot voor kort industrieterreinen lagen. De administratieve stemdistricten hadden echter geen relatie met de kaart...
“Hadden. Want na best heel veel jaren waarin ik mij een heel nieuw systeem voor het indelen van de stemdistricten voor ogen stelde, is dat nu voor het eerst werkelijkheid geworden! Het is nu zo aantrekkelijk geworden dat het bijna niet meer op werken lijkt…”, zegt Peter enthousiast. ”Als je met de muis over de postcodegebieden in de kaart gaat (hooveren), dan verschijnt het aantal kiesgerechtigden in dat gebied. En je klikt eenvoudig een postcodegebied van het ene naar het andere stemdistrict. Waarna je meteen ziet wat het totaal aantal kiesgerechtigden voor dat district is. “Kan het nog eenvoudiger? Ik denk het niet! Bovendien heb je de mogelijkheid voor elke soort verkiezing een ‘eigen’ indeling te bewaren.”
Maar wat omvat iVerkiezing nu precies?
Inmiddels hebben we een aantal belangrijke stappen doorlopen. Allereerst de ontwikkeling van iVerkiezing. En inmiddels hebben we dus ook de eerste praktijkervaringen: De kiesbestanden zijn gemaakt en liggen bij de drukkers. En natuurlijk komen daar nog een paar belangrijke stappen bij op korte termijn, zoals het bijhouden van het kiesregister en het aanmaken van het ROS (registratie ongeldige stempassen).
iVerkiezing ondersteunt de gemeente bij het gehele verkiezingsproces. Daarvoor hebben we met de kwartiermakers verschillende pakketten ontwikkeld. Ben je benieuwd welke pakketten er zijn en waarom? Lees dat in mijn volgende blog…