iBurgerzaken releaseplanning 3.8 en 3.9: een visuele inkijk
Sinds ik Product Owner team Core ben, maak ik de releaseplanning visueel. Sinds release 3.7 deel ik ze intern binnen het team van Publiekszaken, maar jullie vinden het natuurlijk ook fijn om te zien waar we mee bezig gaan! Ik licht daarom de visuele releaseplanningen van 3.8 en 3.9 van ontwikkelteams Core en Edge hier voor jullie uit. De ene nog met pen en papier, de andere is digitaal getekend. Nog even experimenteren! Plaatjes zeggen meer dan woorden, zorgen dat je dingen beter onthoudt én maken je werk leuker.
Als Product Owner wil ik de waarde maximaliseren van iBurgerzaken voor jou als gebruiker! iBurgerzaken ontwikkelen we volgens de scrum methodiek, en wel volgens een vast sprintritme van 2 weken. Release 3.8 besloeg 3 ontwikkelsprints, voor release 3.9 hebben we er 3,5. In mijn volgende blog leg ik je meer uit over hoe wij deze sprints zo goed mogelijk proberen in te vullen.
In 3.8 planden we de volgende ontwikkelingen
Team Core Ik plande samen met Core om te werken aan de robuustheid van de applicatie en aan kleine nieuwe functionaliteiten in iRijbewijs en iBegraafplaats. Er werd ook voorbereidend werk gedaan voor een koppeling naar Justis (voor de Verklaring Omtrent Gedrag aanvraag) vanuit iVerzoek en naar RvIG vanuit iReisdocumenten.
Team Edge Frank van Baren (Product Owner team Edge) plande om samen met Edge te werken aan de eerste versie van iVerblijfsobject, onderzoek naar het automatisch bijwerken van gerelateerden in iBijhouding, het robuuster maken van zaakgericht werken en voorbereidend werk voor onder andere iVerkiezing.
3.8 is nét uit. Door nieuwe inzichten hebben we ervoor gekozen om de toevoeging aan iBijhouding nog even uit te stellen. Ook is er nét iets minder voorbereidend werk afgekomen voor VOG dan we hadden verwacht. Maar de rest van onze planning is gelukt! Lees de releasenotes hier terug.
In release 3.9 plannen we de volgende ontwikkelingen
Team Core Core zal de VOG aanvraag vanuit iBurgerzaken afronden, onderzoek doen naar verbeteringen van Kofax en SmartDocuments, werken aan een aantal marktsignalen waar grote (en óók kleinere) gemeenten om zitten te springen en beginnen we met het implementeren van Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) fase 1: Aansluiten op het Register Paspoortsignaleringen (RPS) van RvIG.
Team Edge Edge zal zich inzetten om zowel een eerste versie van een koppeling met de Berichtenbox op MijnOverheid als van iVerblijfsobject op te leveren, iBijhouding uit te breiden met de eerste onderdelen van actualiseren en wat overig werk, zoals de eerste stappen voor het opfrissen van de lay-out van de burgerview.
Van release 3.9 is de eerste sprint pas net afgelopen, en gaan we dus nog zien of we deze planning volbrengen.
Naar welke ontwikkeling kijk jij het meest uit?
Ik hoor het graag van je! Neem ook gerust contact met mij op als je vragen hebt over mijn blog. Ik ben te bereiken via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.