iBurgerzaken releaseplanning 4.2 en 4.3: een visuele inkijk
In eerdere blogs heb ik de sprint planning al eens aangestipt. In de manier waarop wij werken (met de scrum methodiek) heeft een ontwikkelteam zelf het heft in handen als het gaat om het plannen van hun werk in de komende 2 weken. In dit blog leg ik uit hoe dat bij team Newton in zijn werk gaat. En natuurlijk komt iBurgerzaken release 4.2 en 4.3 ook aan bod in tekst en beeld, zoals je gewend bent.
Elke laatste vrijdag van de sprint vindt onze sprint planning plaats. Dit is een afspraak van één uur, waarin de Scrum Master (Martijn Nouwens) het team begeleidt in het vullen van de komende sprint van 2 weken. Dit gebeurt op basis van de prioritering die ik, de Product Owner, heb aangegeven op de product backlog.
Elk stuk werk op de backlog verschilt in complexiteit en de benodigde vaardigheden en competenties (zie mijn vorige blog). Ook kunnen er vanuit technisch oogpunt beperkingen zijn die éérst uit de weg moeten worden geruimd voordat er nieuwe functionaliteit kan worden toegevoegd.
Het ontwikkelteam sleept letterlijk de stukjes werk naar de sprint en voert hierover het gesprek. Wat past er nog bij en wat niet? Hoe hangt alles samen? Ik ben erbij om inhoudelijke toelichting te geven en keuzes te maken. De planning eindigt met een overzichtelijke lijst van stories, spikes en bugs, die het ontwikkelteam verwacht te realiseren.
Tot slot wordt het doel van de sprint geformuleerd. Team Newton doet dat meestal met een knipoog. Recente sprintdoelen zijn bijvoorbeeld: ‘TMV, conversie dossier, Marktsignalé en ‘Zo meertalig als de nonnen van Vught’ 😉.
In release 4.2 planden we de volgende ontwikkelingen
iBurgerzaken release 4.2 besloeg 3,5 ontwikkelsprints van 2 weken. In mijn vorige blog lees je wat we gepland hadden.
Team Newton heeft zich binnen iVerblijf & Adres in 4.2 voornamelijk gefocust op het processen eerste inschrijving/hervestiging toe te voegen aan iBrondocumenten. Daarnaast hebben we voor de terugmeldvoorziening (TMV) een pas op de plaats moeten maken, om met RvIG te kijken naar de werking van de webservice. Wel hebben we extra aandacht besteed aan (inzicht in) de performance van iBurgerzaken: een snelle applicatie is ook belangrijk. De rest van de planning is aardig gelukt!
Team Bonaparte heeft de planning kunnen volbrengen en een aantal verschillende onderdelen van iBurgerzaken aangepakt. Onderdeel daarvan was ook een nieuw proces in de app iOnderzoek: Persoonsonderzoek. Dit proces zullen we eerst aan de kwartiermakers uitleveren, daarna volgt de rest.
Voor Team Da Vinci stond release 4.2 zoals gepland voornamelijk in het teken van iVerblijfsobject. Het team heeft het BAG 2.0 Digilevering koppelvlak nu bijna volledig geïmplementeerd. Daarnaast kun je voortaan direct de BAG viewer raadplegen vanuit het raadplegen van een adres in iBurgerzaken. Tot slot is de start gemaakt voor OPENburgerzaken: het proces verhuizing is gekoppeld aan een parkeervergunning-applicatie en een burger kan zich online identificeren met IRMA.
Release 4.2 is bijna beschikbaar voor alle gemeenten
Release 4.2 staat vanaf 26 juli bij onze early adopter-gemeenten en is vanaf 9 augustus beschikbaar voor al onze klanten. De releasenotes lees je hier.
In release 4.3 plannen we de volgende ontwikkelingen
Voor iBurgerzaken release 4.3 hebben we 3 ontwikkelsprints. Van release 4.3 is de eerste sprint pas nét begonnen, dus gaan we nog zien of we onderstaande planning volbrengen.
Release 4.3 | Team Newton
Team Newton gaat stappen zetten met de servicebus, om daarmee toekomstige koppelingen met externe systemen gemakkelijker en onderhoudbaarder te kunnen leggen. Ook gaan we nog een aantal marktsignalen op iVerblijf & Adres oppakken, tijdens de GV-sessies van het voorjaar hebben we van veel gemeenten input ontvangen. Tot slot verwachten we door te kunnen ontwikkelen aan de terugmeldvooziening (TMV).
Release 4.3 | Team Bonaparte
Team Bonaparte pakt deze release door met aanpassingen voor Adresonderzoek en pakt een nieuw onderdeel op: reisdocumenten. Zo gaan we voor reisdocumenten: de toestemmingsverklaring automatisch toevoegen bij de aanvraag van een reisdocument en maken we een start met actualiseren reisdocument waarmee je onder andere een categorie 12 reisdocument kunt toevoegen aan de persoonslijst.
Release 4.3 | Team Da Vinci
In release 4.3 heeft team Da Vinci weer een aantal mooie onderwerpen op het programma. Voor OPENburgerzaken werken we aan waardepapieren, iBrondocumenten op Haven en iGeboorte BabyConnect. Met iVerkiezing voeren we diverse verbeteringen door met betrekking tot de performance en voor iVerblijfsobject zorgen we ervoor dat de laatste gebeurtenissen van het BAG 2.0 Digilevering koppelvlak correct geanalyseerd worden. Daarnaast ondersteunen we na deze release dat een niet-authentiek adres omgezet kan worden naar een authentiek adres.
Naar welke ontwikkeling kijk jij het meest uit?
Ik hoor het graag van je! Neem ook gerust contact met mij op als je vragen hebt over mijn blog. Ik ben te bereiken via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.