De charme van een persoonlijke boodschap per post
Ken jij de Boomerang kaarten nog? De freecards die in opvallende rekken door heel Nederland hangen (of moet ik schrijven hingen). Het is vrijwel de enige vorm van reclame waar mensen actief naar zochten. De één om ze te sparen, de ander om – goedkoop – leuke, pakkende boodschappen per post te kunnen versturen. En dat bracht ons op een idee voor onze beursstand in deze digitale tijd… Het analoge alternatief wordt namelijk weer ontzettend gewaardeerd. Dat geldt voor vinyl, maar ook voor fysieke kaarten. Een tipje van de sluier lichten we nu op: Vandaar dat wij van maar liefst 30 best practices uit het magazine iNSPIRATIE ook een ansichtkaart maakten.
Op dat moment wisten we nog niet dat dit misschien wel hét moment is om de tijd te nemen om weer eens een kaartje of een brief te versturen. Wat we op dat moment wisten is dat de postbezorging in Nederland eigenlijk al jaren daalt*. Wij vinden echter dat persoonlijke post die op je deurmat valt echt zijn charme heeft. En we hopen dat de ontvanger van deze bijzondere iNSPIRATIE ansichtkaarten flink staat te kijken én in actie komt!
Een iNSPIRATIE-kaartje sturen is net zo leuk is als er eentje krijgen!
Zoals het hoort is de voorzijde namelijk vooral bedoeld om aandacht te trekken en een glimlach op je gezicht te toveren. De spreuk verwijst echter ook naar een best practice van een gemeente op de achterzijde. En dat het ons daar eigenlijk om gaat zal je niet verbazen; wij willen iNSPIRATIE brengen en de best practices breder delen. Tijdens het NVVB congres was dan ook één van de vervolgstappen zorgen dat je het kaartje uit het rek zou pakken en je motiveren om het kaartje op te sturen…
En eerlijk is eerlijk, wat we verder lazen op de commerciële site van Boomerang is dat een goede kaart staat voor wel vijf contacten. Waarbij zelfs de doelgroep die normaal gesproken wars is van overduidelijke reclame tot deze contacten zou behoren. Ook lazen we dat een goede kaart een gemiddeld contactmoment van een half uur heeft.
Kunnen we je inspireren?
Kortom voor ons meer dan voldoende redenen om het idee uit te werken. Uiteraard met goede bedoelingen want we willen iNSPIRATIE overbrengen; na een website en een magazine nu dus ook via kaartjes. Zo kunnen we samen burgers, bedrijven, instellingen én gemeenten in hun kracht zetten. Om daarmee de gemeentelijke dienstverlening verder te verbeteren.
Nu het NVVB congres is verschoven sturen we komende maand naar onze klanten een gepersonaliseerde set iNSPIRATIE-kaartjes. Dat betekent dat wij nu kiezen welke best practices voor jouw gemeente bruikbaar (kunnen) zijn. Hopelijk zorgen we zo voor een glimlach op je gezicht in deze moeilijke tijden! En wie weet zetten we je ook nog eens in de actiemodus?
-----------
*) Consumenten hebben in 2018 slechts 140 miljoen poststukken verstuurd, wat 17% minder is dan in 2017. Een appje sturen is immers zo gedaan en zo heb je ook laten weten dat je aan de ander denkt. Dit zijn gemiddeld 8 stuks per Nederlander terwijl het in 2017 gemiddelde nog 10 stuks was en in 2014 zelfs 15. Consumentenpost vormde in 2018 daarmee 6% van het totale volume in de postmarkt. [Bron: ACM.]