Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
13 november 2023 - Blogs
iParticipatie en de WCAG2.2 richtlijnen
Met iParticipatie zijn we bezig om de applicatie te laten voldoen aan de WCAG 2.2 richtlijnen. Dit betekent dat we hier over een tijdje een rapport voor zullen gaan krijgen. Wat houden de WCAG 2.2 richtlijnen in en welke niveaus bestaan er? Dat lees je in dit artikel.
Wat zijn de WCAG richtlijnen?
De standaard wordt ook wel de Web Content Accesibility Guidelines genoemd (WCAG) 2.2. De richtlijnen bevatten een groot aantal aanbevelingen om webcontent toegankelijker te maken. Het volgen van deze richtlijnen zal content voor mensen met functiebeperkingen toegankelijker maken, waaronder blindheid en slechtziendheid, doofheid en gehoorverlies, leerproblemen, cognitieve beperkingen, motorische beperkingen, spraakproblemen, overgevoeligheid voor licht en combinaties daarvan. Het volgen van deze richtlijnen maakt webcontent ook beter bruikbaar voor gebruikers in het algemeen.
De WCAG bestaan uit een aantal principes. Deze principes zijn:
- Waarneembaar
Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten toonbaar zijn aan gebruikers op voor hen waarneembare wijze.
- Bedienbaar
Componenten van de gebruikersinterface en navigatie moeten bedienbaar zijn.
- Begrijpelijk
Informatie en de bediening van de gebruikersinterface moeten begrijpelijk zijn.
- Robuust
Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala van user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Het is verplicht om te voldoen aan de eisen van WCAG 2.1, niveau A en AA. Vanaf 5 oktober 2023 wordt WCAG 2.2 A en AA aanbevolen. De audit die we uitvoeren met iParticipatie zal ook betrekking hebben op de WCAG 2.2 richtlijnen. Het niveau en het rapport wordt later met jullie gedeeld. Ook zullen we direct eventuele verbeteracties uitzetten als deze aan de orde komen.
Contact
‘Ik denk graag mee aan de beste selfservice oplossingen voor jouw burgers.’
Nick van der Heijden, Businessanalist