Optimale ondersteuning tijdens pilot
Onze kwartiermakers hebben (de voorbereidingen van) de verkiezingen met iVerkiezing doorlopen. Zij gebruikten allemaal iVerkiezing en iVerkiezing Extra inclusief selfservicemogelijkheden. Daardoor hebben zij de volgende handelingen uitgevoerd – en getest – gedurende de succesvolle pilot:
- Conversie van stemdistricten en stemlokalen;
- Importeren kiesgerechtigden in iBurgerzaken;
- Indelen van de stemdistricten met de live sterktelijst;
- Actualiseren van de kiesgerechtigden om vervolgens het kiesbestand en de stempasnummers aan te maken;
- Automatisch bijhouden van het kiesregister voor overlijdens, binnengemeentelijke en intergemeentelijke verhuizingen, vertrekken naar het buitenland, wijziging van persoonsgegevens en naturalisatie;
- Aanmaken van de lijst met stempassen die gelicht moeten worden;
- Digitaal proces voor het aanvragen van stempassen, volmachten en kiezerspassen;
- Balieproces voor het aanvragen van stempassen, volmachten en kiezerspassen;
- Aanmaken van het Register Ongeldige Stempassen (ROS) voor beide verkiezingen.
Dit zijn handelingen die normaal gesproken veel tijd kosten. iVerkiezing zorgt ervoor dat de gemeente optimaal wordt ondersteund om deze handelingen uit te voeren.
Ervaringen kwartiermakers
De kwartiermakers ervaren veel voordeel met iVerkiezing (Extra). Het maakt hun werk efficiënter, eenvoudiger en vooral ook leuker. Hieronder enkele praktijkervaringen van de kwartiermakers:
Geen afhankelijkheden van de GEO-afdeling bij indelen stemdistricten
“Voor het indelen van de stemdistricten hoeven we geen advies meer in te winnen bij onze GEO-afdeling. Het indelen van de stemdistricten is namelijk visueel gemaakt, waardoor het toevoegen en/of wijzigen van stemdistricten kinderspel is. Ook zijn we minder afhankelijk van de agenda van andere personen. ‘Minpuntje’ is wel, dat het inkleuren (indelen) een beetje verslavend werkt. Leuk om te doen!”, Inge Sauvé, projectleider bij gemeente Helmond.
Verdelen kiesgerechtigden niet langer tijdrovend
“Het op een juiste manier verdelen van kiesgerechtigden over stemdistricten was in Ede bij elke verkiezing weer een tijdrovende klus. Het is met iVerkiezing zo aantrekkelijk geworden dat het bijna niet meer op werken lijkt… Als je met de muis over de postcodegebieden in de kaart gaat (hooveren), dan verschijnt het aantal kiesgerechtigden in dat gebied. En je klikt eenvoudig een postcodegebied van het ene naar het andere stemdistrict. Waarna je meteen ziet wat het totaal aantal kiesgerechtigden voor dat district is.”, vult Peter Tollenaar medewerker Burgerzaken bij gemeente Ede enthousiast aan.
Minder werk door selfservice proces voor de burger
Jaap Dam, coördinator Publiekszaken bij bestuursdienst Ommen-Hardenberg geeft het volgende aan. “De selfservice mogelijkheid werd door m’n collega’s als erg positief ervaren, geen papieren en kopieën van legitimatiebewijzen meer maar gewoon een aanvraag in de werkvoorraad bij nieuwe taken. Ook het aanmaken van bestanden voor het lichten van de stempassen en het negatief kiesregister ging vlot en werkte prima.”
iVerkiezing beschikbaar voor alle gemeenten
Nu de pilot succesvol is verlopen komt iVerkiezing beschikbaar voor de herindelingsverkiezing van 2018 en de verkiezingen van 2019. Wil jij als gemeente met iVerkiezing aan de slag? Neem contact met me op voor een gesprek of offerte. Zorg dat je er tijdig bij bent, de implementaties en opleidingen vinden plaats in het 3e kwartaal. In de planning houden we rekening met 50 gemeenten.
Nieuwsgierig? Kom het praktijkverhaal horen en zien!
De nieuwe applicatie iVerkiezing is ontstaan dankzij een samenwerking tussen kwartiermakergemeenten Almelo, Ede, Hardenberg, Helmond, Ommen en Utrechtse Heuvelrug en PinkRoccade Publiekszaken. Ben jij nieuwsgierig naar iVerkiezing? De kwartiermakers vertellen de komende periode in het land hun praktijkverhaal. Zorg dat je er bij bent!
- NVVB jaarcongres te Noordwijkerhout: 18 en 19 april
- Regio-overleggen GebruikersVereniging: 14 april-28 mei