Er zijn er nog altijd bedrijven, of moet ik zeggen mensen, die bloggen zien als derving van inkomsten. Want waarom zou je je kennis weggeven? Daarnaast zijn er bedrijven die blogs – tijdelijk – inzetten als marketingtruc; om even snel hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Persoonlijk ben ik van mening dat kennis delen, waarvan blogs een heel goed voorbeeld zijn, zorgt dat jij én ik kunnen groeien!
In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om me nog verder te verdiepen in mijn vakgebied. Deze kennis is niet alleen nuttig voor het (beter) uitoefenen van mijn vak, maar geeft mij ook content voor mijn blogs. Want mijn opgedane kennis met anderen delen, geeft me een goed gevoel. Bovendien is het inmiddels wel bewezen dat bloggen werkt voor mijn persoonlijke branding alsook voor de positionering van PinkRoccade Local Government, het bedrijf waar ik werk. Bloggen is voor mij dan ook een vorm van marketing die niet meer weg te denken is.
Mijn persoonlijke blogs voegen allereerst waarde toe aan mijn expertpositie. Daardoor wordt ik gezien als marketing & communicatie specialist. Bovendien voegt mijn langlopende blogreeks blijvend waarde toe aan de bedrijfswebsite. Ze zijn van veel grotere waarde dan nieuwsbrieven, die ook zorgen voor de broodnodige continuïteit van actualiteit, maar veelal vluchtig van aard zijn.
Bloggen wekt vertrouwen
Juist in een wereld van groeiend wantrouwen geeft bloggen, mijn expertise laten zien, mij mogelijkheden om een unieke positie in te nemen. Klanten kennen me en hebben gelezen dat ik verstand van zaken heb. Mijn nieuwe podium, mijn expertpagina’s op onze nieuwe website, draagt daar zeker een steentje aan bij! Voorzichtig ontstaat er een vertrouwensband tussen mij en mijn lezers.
Van deze vertrouwensband ben ik me als blogger vaak overigens helemaal niet bewust… Immers weet ik van veel lezers, en zelfs trouwe volgers, niet wie het zijn. Simpelweg omdat ze vaker niet dan wel een like, laat staan een reactie, achterlaten. Als ik vervolgens mensen spreek, blijkt echter wel dat ze mijn blogs gelezen hebben, en dat hoeven ze dan nog niets expliciet te benoemen.
‘Vertrouwen wek je op in stapjes’
Bloggen is kostbaar
Eigenlijk is het daarmee voor elk bedrijf, en dus ook voor gemeenten, interessant om na te denken over blogs. Vergis je echter niet. Bloggen vergt veel aandacht en tijd. Aandacht voor het kiezen van de juiste personen en het selecteren van de juiste onderwerpen. Tijd om goede blogs te schrijven en om een lezerspubliek op te bouwen.
En dan is er nog zoiets als continuïteit. Want hoe gaan we dat bloggen als bedrijf volhouden? Gaan we met één blogger starten of direct meerdere experts een podium bieden binnen de organisatie? Wie verzint de onderwerpen en maakt de contentkalender? Hoe komt er steeds weer iets moois op ‘papier’ wat de juiste snaar raakt en voldoende inhoud biedt? En ga ik zelf schrijven (met of zonder tekstredactie) of kies ik voor ghostwriting?
Klant centraal
Tenslotte, weet dat mensen geen zaken doen met bedrijven, maar met mensen. Personal branding is dan ook belangrijk – zichtbaarheid, geloofwaardigheid en vertrouwen – maar egocentriciteit is misschien nog wel belangrijker: stel vragen, laat de klant aan het woord en luister!
Dat pas ik zeker toe in de praktijk, tijdens de persoonlijke ontmoeting. Want ik wil dat degene met wie ik praat zelf concludeert waarom een bepaalde manier van communiceren het beste past bij de gemeente waar hij werkt. Maar dat houd ik ook in mijn achterhoofd bij het schrijven van mijn blogs; wat is de lezersbehoefte en is wat ik opschrijf relevant genoeg, heb ik daar wel eens vragen over gekregen?
Het belang van egocentriciteit wordt mooi zichtbaar in de vertrouwensformule uit het boek ‘De vertrouwde adviseur’, van onder andere David Maister. Een boek wat ik op mijn verlanglijstje heb gezet, om nog eens te lezen… Maar vanavond ga ik eerst verder in het boek dat ik cadeau heb gekregen op het event “The Digital Future of B2B”, want ook bij Webs – de gulle gever – deelt men de mening ‘kennisdelen is vermenigvuldigen’. In mijn volgende blog zal ik uit de doeken doen welk boek dat is en wat ik hieruit heb opgestoken en graag met jullie deel.
Een kijkje in mijn keuken
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat ik altijd met mijn vak bezig ben; Elke uiting die ik tegenkom beoordeel ik in het daglicht van marketing & communicatie. Er valt altijd wel iets te leren van wat anderen zeggen, maken en doen! Mijn conclusie kan dan positief of negatief zijn en als het echt wat met me doet, dan maak ik daarvan direct een foto, een notitie of bewaar ik het communicatiemiddel. En die notitie hoeft dan niet meer te zijn dan één woord, een paar steekwoorden of de link naar het oorspronkelijke artikel. Vervolgens verzamel ik deze in één document, simpelweg om te zorgen dat ik er op mijn vaste schrijfmoment (donderdagochtend) wellicht mee aan de slag kan. Het zou namelijk zonde zijn als ik niets met die best practice doe richting mijn lezerspubliek.
Je raadt het al, persoonlijk schrijf ik mijn blogs, net als vele andere uitingen voor PinkRoccade, graag zelf. Mocht dat voor jou niet weggelegd zijn, laat dat dan geen reden zijn om niet te starten met kennisdelen, er zijn hele goede tekstschrijvers te vinden! En misschien vind je het niet passen bij jouw functie om zelf te bloggen, maar enthousiasmeer dan in ieder geval je collega’s, de experts binnen jouw organisatie om “in de pen te klimmen”! Want door kennis te delen kunnen zij zelf groeien, maar zal ook de organisatie waar jullie beide voor werken een boost krijgen.
Deel via:
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.