Direct naar de content
icon search white
16 juni 2023 - Blogs

#lekkerwerken

Het interne programma #lekkerwerken kennen we binnen PinkRoccade Publiekszaken nu bijna een jaar (augustus 2022, red.). Waarom? Omdat alles wat je aandacht geeft groeit en we zo blijven inzetten op blije burgers, blije medewerkers én blije ketenpartners, onze visie. Waarbij onder blije medewerkers binnen dit programma ook zeker onze eigen collega’s vallen trouwens. Lees hier waarom we trots zijn op 4 tastbare resultaten en denk met ons mee.

Al 4 tastbare resultaten voor #lekkerwerken

Het (interne) programma #lekkerwerken heeft duidelijke doelen. En een aantal vooruitgeschoven pionnen (Daphne, Job en Sanne, red.) zetten zich in om deze centraal te zetten binnen de organisatie. Dat alles wat je aandacht geeft groeit zien we ook hier in de praktijk. En we zijn er trots op dat we al 4 tastbare resultaten hebben behaald die bijdragen aan #lekkerwerken! En met het zetje vanuit een kwartiermakersgroep rondom marktsignalen communiceren we daar nu ook extern over.

  1. Marktsignalen zichtbaar ín iBurgerzaken
  2. Bewuster omgaan met marktsignalenselectie
  3. Marktsignalen herkenbaar in releasenotes
  4. Extra aandacht voor ‘wetgeving’

[1] Marktsignalen zichtbaar ín iBurgerzaken

Marktsignalen presenteren we sinds iBurgerzaken release 4.7 (mei 2022) in iBurgerzaken. Daardoor heeft iedereen met de juiste privileges een duidelijk overzicht van alle ingediende marktsignalen. Dankzij de pakkende titel en korte omschrijving is snel duidelijk wat de wens exact is. Met praktische filters en zoekmogelijkheden maak je eenvoudig zelf een selectie. Op deze pagina is bovendien ook direct de actuele status van een signaal te zien; niet gepland, gepland, in ontwikkeling of afgerond. Zo ontstaat duidelijk overzicht en inzicht op inhoud én status van alle marktsignalen, binnen iBurgerzaken.

[2] Bewuster omgaan met marktsignalenselectie

Sinds maart 2023 gaan we nog bewuster om met de selectie van marktsignalen. En bovendien zijn we hierin transparanter. Dit proces is daardoor zo mogelijk nog meer van de gebruikers zelf. En dat is ook hoe het hoort toch?

  • Analyse: welke marktsignalen hebben de meeste gemeenten erop staan?
  • T-shirt schatting: hoeveel tijd kosten ze en welke expertise is nodig?
  • PI planning: welk team pakt in welke sprint (welke) marktsignalen op?
  • Ontwikkeling: verdere verdieping in details geselecteerde marktsignalen en ontwikkeling.
  • Communicatie: informeren van gebruikers via releasenotes, TOPdesk etc.

[3] Zichtbaarheid van marktsignalen in releasenotes

Sinds september afgelopen jaar (2022) maken we Marktsignalen ook beter zichtbaar in de releasenotes. We maken met tussenkopjes bewust onderscheid tussen marktsignalen en incidenten/bugs. Ook beschrijven we de aanleiding, de oplossing en waar nodig de activering.

Aantal marktsignalen per iBurgerzaken release

Heb jij al eens geteld hoeveel marktsignalen we per iBurgerzaken release meenemen? Gemiddeld 13! Het zal je niet verbazen dat we daarbij echt bijna alle apps binnen iBurgerzaken hebben geraakt; letterlijk van iAfstamming tot en met iVerzoek en alles wat er tussen zit.

[4] Extra aandacht voor ‘wetgeving’

Voor wetgeving hebben we sinds april 2023 extra aandacht. Er is een speciaal kanaal binnen TOPdesk ingericht om signalen in te dienen, inclusief bronvermelding. Ook passen we tussenkopjes toe in de releasenotes. Zo creëren we voor iedereen duidelijkheid. Super belangrijk rondom zo’n ontzettend relevant thema toch?

Waar denk jij aan bij #lekkerwerken?

Het zal niemand verbazen dat er meer ideeën en aandachtspunten zijn als het gaat om #lekkerwerken. Er is bijvoorbeeld zeker een directe link met ‘mijn’ programma “De reis door de bergen” en meer specifiek de Transformatie 2023. Ook denken we direct aan kwaliteit in de breedste zin van het woord. Het programma #lekkerwerken is dan waarschijnlijk ook ‘nooit af’. Zeker niet als jullie met ons mee blijven denken. Daarom zijn jouw ideeën dan ook van harte welkom. Laat je ons weten wat wij kunnen doen om #lekkerwerken mogelijk te maken!?

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)