Dinsdag 18 april was het tijd voor de eerste #LSG17 workshop met als hoofdonderwerpen 'beleid' en 'website'; De gemeenten Horst aan de Maas, Kerkrade en Weert [linksboven] beten het spits af en gingen aan de slag met de 3 opdrachtformulieren. Op woensdag 19 april was het vervolgens de beurt aan de gemeenten Delfzijl, Groningen, Grootegast, Leek, Putten en Zuidhorn [rechtsboven]. En op donderdag namen de gemeenten Bergen op Zoom, Goes, Drimmelen en Waalwijk deel [onder]. De komende weken zullen er nog vele andere gemeenten deelnemen en naar huis gaan met nieuwe ideeën om de digitale dienstverlening te verhogen.
Hoewel elke gemeente net even anders is en zijn eigen keuzes zal moeten blijven maken, valt er heel veel van elkaar te leren. Juist dat wordt al direct zichtbaar tijdens de eerste #LSG17 workshops. Het is heel mooi om te zien wat de interactie tussen de verschillende gemeenten teweeg brengt: Hoe doet jouw gemeente dat? Waarom zijn deze keuzes gemaakt? Hoe kan ik dat bij mijn gemeente toepassen?
De behoefte om informatie uit te wisselen wordt gedurende de dag dan ook bij elke sessie uitdrukkelijk benoemd. Vandaar dat we iCommunity hebben ingezet als onderdeel van #LSG17 om de opgehaalde informatie uit te kunnen wisselen met elkaar. De meeste informatie – zoals vele voorbeelden van communicatie uitingen – is voor iedereen beschikbaar, andere informatie enkel voor de deelnemers aan #LSG17.
Hoe zien de workshops in de 1e ronde eruit?
Ambities over selfservicepercentages uitspreken
We beginnen met een introductie op #LSG17; waarom doen we dit? Daarna ontvangt elke deelnemer de huidige resultaten van zijn/haar gemeente. Zodat ze weten hoe (goed) ze het in maart 2017 hebben gedaan. Dat wetende, is het hoog tijd om ambities per gemeente uit te spreken en op papier te zetten [opdracht 1]. De meeste deelnemers zijn, een enkeling met wat aanmoediging, gelukkig aardig ambitieus!
P.S. maandelijks publiceren we de 'algemene tussenstanden'. We verwachten hier de verhogingen van de selfservicepercentages - dankzij de deelname aan #LSG17 - zichtbaar te kunnen maken...
Beleid maken om digitale dienstverlening te stimuleren
Al snel maken we daarna de vertaalslag, want het gaat er natuurlijk om dat we –met de juiste inspanning– deze doelstellingen behalen. Allereerst door antwoorden te vinden op de vraag “Hoe kan beleid bijdragen aan het verhogen van selfservicepercentages?”. Diverse voorbeelden, van binnen en buiten de gemeentewereld, zorgen dat de deelnemers aan het denken worden gezet en vele ideeën op papier kunnen zetten [opdracht 2]. Om er een paar te noemen: betrokkenheid vanuit het B&W, kanaalsturing én het meenemen van de eigen, interne organisatie.
Website verbeteren is dé basis
Na een korte pauze zoomen we in op “Hoe ziet een goede gemeentelijke website eruit?”. De website van een andere gemeente ‘beoordelen’, na een korte introductie met concrete handvaten, werkt verhelderend [opdracht 3]. Meestal wordt al snel de conclusie getrokken dat er nogal wat winst te behalen valt…
Ook wordt geconcludeerd dat dit niet sec een taak is van communicatie of dienstverlening, maar dat dit om een gezamenlijke inspanning gaat. Je website is immers hét startpunt van digitale dienstverlening! En als één ding belangrijk is, dan is het zorgen dat de basis op orde is…
Het vervolg van #LSG17
Hoe gaan we dan vanaf hier verder? Vanuit PinkRoccade nemen we met alle deelnemers contact op, om te bespreken waar ze in de praktijk tegenaan zijn gelopen naar aanleiding van de eerste workshops. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de ambities die zijn uitgesproken door de deelnemers ook daadwerkelijk behaald gaan worden!
In juni/juli plannen we workshops over marketingcommunicatie. En in september/oktober over de interne organisatie, want wat is de impact van selfservice op mijn organisatie? En als klap op de vuurpijl organiseren we een landelijk congres in november. Over dit alles volgt binnenkort meer informatie. Houd www.lsg17.nl in de gaten.
Op de vraag of de gemeenten deelnemen aan het vervolg van #LSG17 wordt steeds volmondig “Ja!” geantwoord. Nog een teken dat de workshops als zeer waardevol worden ervaren.
Deel via:
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.