Direct naar de content
icon search white
3 juli 2017 - Blogs

Niet alle risico’s af te dekken? Beperk dan de impact!

Op het laatste moment nog een verjaardagscadeau online bestellen? Tablet erbij. Internet openen. Grote storing bij de internetprovider. Paniek! Wat nu? Gelukkig wel een mobiele telefoon bij de hand die als hotspot kan dienen. Probleem opgelost, cadeau op tijd besteld! Is deze beperking van impact herkenbaar? Wij doen het ook bij iBurgerzaken.

Bewuste risicobeheersing?

Daar waar mogelijk is het altijd goed om je eigen invloed uit te breiden. Had ik dat bij bovenstaand voorbeeld bewust gedaan? Nee. Mijn mobiel heeft standaard een hotspot-functie. Ik had daar niet bewust op geselecteerd bij aanschaf. Had ik dat wellicht wel gedaan als ik dit risico had willen vermijden? Of ben ik bereid om een bepaald risico te lopen? In dit voorbeeld wellicht wel, maar met onze producten willen we nooit risicolopen. Het is daarom onze hoogste prioriteit om risico’s in kaart te brengen en hier maatregelen op te nemen.

Grip krijgen en houden

Op vlakken waar je geen risico wilt lopen is de eerste stap om dit risico weg te nemen. Breid je eigen invloed uit daar waar het kan. Op deze manier ben je beter in control. Je bent echter niet altijd zelf in staat om alle risico’s weg te nemen. Ik had bijvoorbeeld in dit geval de storing bij de provider niet kunnen voorkomen. Ik heb echter wel de impact kunnen beperken door gebruik te maken van de hotspot van mijn telefoon. Zo geldt dit ook voor onze producten.

Zoals in mijn vorige blog te lezen was, zijn performance en gebruiksvriendelijkheid twee speerpunten. Risicobeheersing en impactbeperking zijn daarbij twee belangrijke elementen. We hebben de afgelopen tijd onderhuids veel maatregelen getroffen om beter te anticiperen op calamiteiten, die lokaal bij één gemeente optreden of die landelijk spelen. Vaak ontstaan deze buiten ons toedoen om, maar onze klanten ondervinden hier wel hinder van. Daarom is het onze verantwoordelijkheid om hier toch op te anticiperen. Eén van de belangrijkste onderhuidse maatregelen is de gefaseerde uitlevering die we voortaan zullen toepassen. Een maatregel waarmee we nog meer grip krijgen en houden.

Gezamenlijke focus op kwaliteit

Een enthousiaste groep Core Kwartiermakers hebben we al langer. Deze gemeenten hebben een groot aandeel in de klantacceptatietest. Zij testen, onder begeleiding van onze testers, de software intensief voordat deze naar productie gaat. Vanaf komende release neemt de kwartiermakersgroep Early Adaptors, na deze testperiode, als eerste de release in productie. Hiermee krijgen de overige klanten, die één of twee weken later de release in productie nemen, nóg betere kwaliteit geleverd.

Want mochten er dan, na ingebruikname, onduidelijkheden ontstaan over (het gebruik van) de nieuwe release, dan kunnen we focussen op een beperkte groep klanten en gezamenlijk met hen de beste aanpak definiëren. Op deze manier pakken we de vragen snel en adequaat op en nemen, daar waar nodig, actie om voor de volgende groep deze onduidelijkheden weg te nemen.

Wederom een mooi voorbeeld van onze lijfspreuk: Samen verder!

 

Planning iBurgerzaken release 2.9

  • Op vrijdag 7 juli installatie op de klanttestomgevingen
  • Op vrijdag 14 juli installatie op de Early Adaptor omgevingen
  • Op vrijdag 18 augustus -na vakanties- installatie op de productieomgeving
Deel via:

‘Mijn dag is geslaagd als de teams 'onder de motorkap' alles onder controle hebben. Zodat we aan de 'voorkant' de beste klantervaring kunnen bieden.’

John Kerstens, Manager Services
PinkRoccade_John_Kerstens_AS - Copy.png (1)