Direct naar de content
icon search white
6 juni 2018 - Blogs

Roadmap iBurgerzaken Dienstverlening

Er is veel behoefte aan duidelijkheid in de stappen die we met iBurgerzaken willen zetten. Vandaar dat we eind vorig jaar de roadmap iBurgerzaken (product) hebben geconcretiseerd nadat we ons innovatieprogramma hadden bijgesteld. Nu hebben we daar, op veler verzoek, ook een roadmap iBurgerzaken Dienstverlening aan toegevoegd. In deze blog licht ik deze graag verder toe, in het bijzonder voor wie niet aanwezig was bij de regio-overleggen van de GebruikersVereniging.

Roadmap-iBZK-Dienstverlening-v2018

137 iBurgerzaken implementaties [2014-2016]

In 2014 hebben we besloten een compleet nieuwe burgerzakenoplossing te ontwikkelen. Een oplossing die is gebaseerd op de wensen van de burger voor de toekomst en op de laatste technologische ontwikkelingen. Inmiddels is iBurgerzaken in co-creatie samen met 24 kwartiermakergemeenten stapsgewijs ontwikkeld. En de afgelopen jaren hebben we met het Services-team maar liefst 137 implementaties van iBurgerzaken uitgevoerd.

In deze periode is op een bepaald moment kwantiteit – aantal implementaties – boven de kwaliteit van deze implementaties geplaatst. Destijds een heel bewuste keuze, waar we nog steeds achter staan, maar met alle gevolgen van dien…

Focus op selfservice [2017]

In 2017 hebben we het roer omgegooid. We zijn andere en meer services en diensten gaan verlenen, met meer aandacht voor selfservice. Zo lanceerden we bijvoorbeeld iCommunity voor onze klanten: een online kennisbank waar met één klik alle gegevens die je nodig hebt te vinden zijn. Weet overigens dat we dit jaar de overstap zullen maken naar een ander platform om deze dienst verder te optimaliseren.

Ook boden we in 2017 extra ondersteuning via andere kanalen. Zo lag binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) de focus bijvoorbeeld op het helpen van gemeenten om hun selfservicepercentages te verhogen: 81 gemeenten gingen op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag met verleiden naar het digitale kanaal. Dat leverde een flinke bijdrage aan het realiseren van de beloofde werkdrukvermindering.  

Optimaliseren van werkprocessen [2018]

In 2018 doen we daar een schepje bovenop en optimaliseren we onze werkprocessen en die van onze klanten. Zo hebben we hét Kenniscentrum Publiekszaken opgericht. Ontwikkelden we een keuzepalet aan dienstverlening toe te spitsen op de gemeentelijke situatie en specifieke kennisvraag onder de naam iService. En organiseren we LSG18 voor en door gemeenten die bezig zijn met het optimaliseren van het verhuisproces.

Klantvriendelijker, sneller én digitaler

Zo worden gemeentelijke dienstverlening en onze dienstverlening steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Mocht je vragen hebben over deze roadmap, bel of mail me dan gerust. En je ideeën zijn natuurlijk ook welkom, want dienstverlening is van ons samen!

Deel via: