Robuustheid: een mooi woord, dat letterlijk betekent: in hoeverre een systeem of applicatie gevoelig is voor storingen van buitenaf. Ron van den Enden, Enterprise Architect bij Publiekszaken vertelt in zijn blogreeks meer over de robuustheid van de iBurgerzaken cloud én het verbeterprogramma daarvan. Na blog 1 lees je nu in deze blog meer over de speerpunten van het programma.
Loes, onze marketing & communicatie medewerkster, vroeg me of ik toch nog wel een nieuwe blog durfde te schrijven voor deze blogreeks. Want je zal altijd zien dat wanneer je over de robuustheid van de cloud blogt -en dan vooral over de verbetering ervan- er bijvoorbeeld toch een storing plaatsvindt.
Mijn reactie? Natuurlijk wil ik deze blog nog schrijven! Ik geloof in de stappen die gezet moeten worden. Het kost alleen tijd. Het principe van 'baby steps' dat wij hierbij hanteren, kost ook extra tijd. Maar ook tijdens 'de verbouwing' willen we geen nieuwe risico's lopen. Dus we doen deze verbouwing in kleine en goed voorbereide stappen. Dit verklaart ook meteen het grotere aantal onderhoudsmomenten dat we hierbij nodig hebben.
Speerpunten uit het verbeterprogramma In mijn vorige blog heb ik aangekondigd meer uitleg te zullen geven over de vier speerpunten uit het verbeterprogramma. De eerste twee speerpunten op het lijstje zijn nu aan de beurt: 1) Impact van een verstoring verkleinen en 2) Uitwijkomgeving robuuster maken.
Speerpunt 1: Impact van een verstoring verkleinen Oorspronkelijke opzet In de oorspronkelijke opzet van de cloud maakten we gebruik van twee omgevingen, ieder in een apart KPN datacenter. Onze klanten waren ongeveer gelijk verdeeld over beide omgevingen. De uitwijk was zo ingericht dat bij een ernstige calamiteit in één omgeving, de andere omgeving groot genoeg was om ook de klanten uit de verstoorde omgeving te kunnen verwerken.
Iedere omgeving kun je vergelijken met een flatgebouw en de gemeenten die daarvan gebruik maken, kun je zien als bewoners van dat flatgebouw. Een ernstige storing -bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding- raakt echter alle bewoners van dat flatgebouw.
→Verbeterde opzet Een van de eerste zaken die wij daarom hebben aangepakt, is het opzetten van meerdere en kleinere flatgebouwen die minder bewoners hebben dan in de oorspronkelijke opzet. Uiteindelijk hebben we nu 4 flatgebouwen met ieder 25% van de bewoners. Hiermee zijn we er zeker van dat als de waterleiding van één flatgebouw springt, minder bewoners getroffen worden. De impact wordt daarmee dus verkleind. In het onderstaande afbeelding zijn deze 4 flatgebouwen aangegeven met: 1.1, 1.2, 2.1 en 2.2.
Speerpunt 2: Uitwijkomgeving robuuster maken Oorspronkelijke opzet We gebruiken nog even het voorbeeld van de flatgebouwen: denk er eens over na wat er allemaal bij komt kijken als bewoners van het ene flatgebouw verhuisd moeten worden naar het andere. Je wilt dan je verhuiswagen zo dicht mogelijk bij de ingang van de flat hebben staan én je wilt natuurlijk ook ongestoord gebruik kunnen maken van de lift. Maar ja, de oorspronkelijke bewoners willen die faciliteiten natuurlijk ook gebruiken. Wat krijg je dan? Vertraging en soms zelfs ergernis.
→Verbeterde opzet Om vertraging te voorkomen hebben we een aparte uitwijkomgeving in een apart datacenter bij KPN opgezet. We hebben daarbij losgelaten dat de flatgebouwen zo groot moeten zijn, dat zij ook bewoners van andere flatgebouwen kunnen huisvesten. Deze aparte uitwijkomgeving is in onderstaande afbeelding aangeduid met DR, waarbij DR staat voor: Disaster Recovery.
Waar staan we nu? Het Operations team heeft de afgelopen weken enorm veel werk verzet. Op dit moment kan ik vol trots melden dat alle nieuwe flatgebouwen gebouwd zijn én dat de eerste vier flatgebouwen bewoond worden door ieder ongeveer 25% van de klanten.
Blijf mijn blogreeks volgen en stel gerust je vragen In mijn volgende blogs zal ik uitleggen waar TON en Bibliotheek voor staan in bovenstaande afbeelding, hoe wij de uitwijk gaan versnellen én hoe de vrijwillige brandweer ons hierbij helpt. Ook houd ik jullie op de hoogte van onze vorderingen om de robuustheid van de iBurgerzaken cloud verder te verbeteren. Heb je vragen naar aanleiding van mijn blog? Stuur mij dan een e-mail via: Ron.vandenEnden@PinkRoccade.nl.
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.