Laat ik beginnen met het goede nieuws: de digitale kloof is te overbruggen! Bijvoorbeeld voor senioren; traditioneel een van de meest moeilijk tot digitale dienstverlening over te halen doelgroepen. Digitaal vaardig zijn staat voor een groot deel van deze groep gelijk aan onafhankelijkheid, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb. Internet is in de afgelopen jaren immers voor steeds meer onderdelen van het dagelijks leven belangrijk geworden: informatie zoeken en online communicatie maar ook economische toepassingen als internetbankieren en winkelen.
Laat het verleiden beginnen!
Laten we dit teken als gemeente serieus nemen en senioren actief ondersteunen en de fysieke mogelijkheden bieden om digivaardig te worden. Want op termijn biedt dat perspectief voor gemeentelijke dienstverlening. Als de koudwatervrees voor laptop of tablet is overwonnen, wordt de digitale aanvraag van een reisdocument een eitje. Kan eindelijk die prachtige reis waar de op leeftijd zijnde burger altijd al van droomde, nu zelf online gevonden, beginnen.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de campagne ‘Digitaal Meedoen’, een initiatief van gemeente Capelle aan den IJssel, wethouder Josien van Cappelle. De doelstelling van het project is om méér Capellenaren digitaal vaardig te maken, en om hun digitale vaardigheden te verbeteren.
Niet langer alleen
Ook uit dit project blijkt dat u het als gemeente echt niet allemaal zelf hoeft te doen. Er zijn voldoende partijen die u kunt inschakelen. Om er een paar te noemen: Digitaal Hulpplein, Digivaardig & Digiveilig, KBO, SeniorWeb en Student aan Huis.
Nog niet overtuigd? Lees ter inspiratie eerst het verhaal “met wat hulp kom ik heel ver” van digiheld Aart Schouten. En verbind daaraan dat uit onderzoek blijkt dat ouderen beter scoren dan jongeren op informatie- en strategische vaardigheden wanneer zij een voldoende niveau van operationele vaardigheden bezitten. En dat terwijl bij 55-plussers operationele vaardigheden juist relatief sneller toenemen. Dus wat let u om in deze doelgroep te investeren?
Twijfel voert tot onderzoek, dialoog tot vooruitgang en kennis
Ook nu daag ik u weer uit om na te denken over verleiden. En vraag ik u om daarvoor andere instrumenten in te zetten; over de eigen muurtjes heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan die voorkomen dat u het wiel steeds weer zelf moet uitvinden.
Hebt u het antwoord paraat op de volgende vragen? Hoe goed hebt u uw doelgroep, uw burgers, in kaart (gebracht)? Weet u hoe digivaardig ze zijn? Of beter, zouden willen zijn? En met welke partijen zou u binnen uw durfgemeente meer senioren kunnen verleiden naar het digitale kanaal?