Direct naar de content
icon search white
25 juli 2024 - Blogs

Transformatie met vallen en opstaan

Als je denkt dat er niets gebeurt binnen de Transformatie dan heb je het mis. De fases waarin we nu beland zijn vragen alleen veel van ons en onze kwartiermakers. En daarbij hebben ze ook nog eens een lange doorlooptijd doordat er veel afhankelijkheden zijn en omdat goede ideeën gewoon tijd vragen. Nieuwsgierig? Lees dan vooral verder hoe we door blijven gaan met vallen en opstaan!

Transformatie Update Juli 2024


Fase 4: Pandloos werken loopt door tot 2025

Met ‘Pandloos werken’ nemen we weer afscheid van overbodige software; de pandenadministratie en het woningregister. Hiervoor hebben we ingrijpende aanpassingen moeten doen in Cipers/IZRM. Deze zijn al geruime tijd klaar, alleen duurt de schouwing en toetsing* helaas veel langer dan verwacht. Zodra dat akkoord binnen is beproeven we deze nieuwe release Cipers 2.0 met een drietal pilotgemeenten. Gemeenten Bloemendaal, Helmond en Weert gaan als eerste met deze nieuwe software aan de slag in combinatie met de laatste iBurgerzaken release. Dat doen we eerst met de pandenswitch nog uit waardoor de pandenadministratie en het woningregister nog gewoon worden bijgewerkt. Vervolgens zetten we deze switch om en beproeven we of iBurgerzaken en Cipers nog blijven werken zoals verwacht. Vanaf dat moment worden de pandenadministratie en het woningregister dus niet meer bijgewerkt. De praktijkervaringen van deze gemeenten nemen we uiteraard mee in het implementatietraject van alle gemeenten die daarna gefaseerd volgen. En als blijkt dat er aanpassingen in de software nodig zijn pakken we dat uiteraard direct aan. Zoals je leest kiezen we dus heel bewust kiezen voor een gedegen aanpak, we willen immers kwaliteit van de BRP en de dienstverlening garanderen. Dat betekent dat fase 4 naar verwachting doorloopt tot de eerste helft van 2025.

*) Wat schouwing en toetsing betekent? RvIG controleert met een aantal procedures en gereedschappen of de BRP-systemen voldoen aan de specificaties zoals deze in het LO gedefinieerd worden. En zonder groen licht mogen we helaas niet verder in de OTAP-straat. De afkorting OTAP staat voor ontwikkeling, test, acceptatie en productie.

Fase 5: Volop aandacht voor de (i)Kwaliteit van de BRP

Het idee van een nieuwe module met de naam iKwaliteit verkennen we met verder 5 kwartiermakergemeenten: Amsterdam, Dijk en Waard, Gemert-Bakel, Groningen en Helmond. Stap één is dat we alle persoonslijsten na andere mutaties direct controleren binnen iBurgerzaken. Eventuele foutmeldingen vanuit de BCM presenteren we in een mooi overzicht, op een nieuwe werklijst. Een actuele schermprint vind je op onze iCommunity, op TOPdesk. Om vanaf daar deze resultaten eenvoudig te kunnen raadplegen en verwerken. En door ook een termijnbewaking toe te voegen zorgen we dat deze meldingen over persoonslijsten ook altijd de gewenste prioriteit hebben en houden. Hieronder een sneakpreview van deze nieuwe module. Tijdens de komende regio-overleggen van de Gebruikersvereniging nemen we je uiteraard mee in deze verrijking van iBurgerzaken.

Fase 6: OPENberichtendienst

Alle gemeenten en afnemers maken gebruik van een mailbox in de GBA-berichtendienst. Deze mailboxserver moet vervangen worden want de huidige berichtendienst is gebaseerd op verouderde technologie. Dit leidt tot een bovengemiddelde beheerinspanning en brengt (op termijn) risico’s met zich mee ten aanzien van continuïteit, interoperabiliteit, doorontwikkeling en informatiebeveiliging. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) heeft daarom alle leveranciers uitgenodigd om een offerte uit te brengen voor het ‘aansluiten op de nieuwe BRP Berichten API’. Voor deze migratie moeten leveranciers diverse koppelvlakken aanpassen en implementeren. Daarbij gaat het om het berichtverkeer ter ondersteuning van het bijhouden en synchroniseren van persoonsgegevens (registreren); de gemeentelijke GBA berichtendienst. Initieel is de volledige overgang door RvIG gepland in de loop van 2025. Daarna volgt én het ondersteunen van het berichtverkeer voor het afnemen van persoonsgegevens (verstrekken); het overstappen van alle afnemers in 2026. Zodra we meer informatie hebben brengen we je uiteraard op de hoogte.

Fase 1 t/m 3: iBurgerzaken nog steeds elke dag een beetje beter

En dan sluit ik graag af met “iBurgerzaken maken we elke dag een beetje beter!” want is het nooit af toch? Weet je nog dat we in fase 1, 2 en 3 diverse Cipers-functies hebben uitgezet? En weet je ook nog dat we er toen op verzoek van een aantal gemeenten en daarmee onze Gebruikersvereniging voor hebben gekozen om een aantal functies nog even aan te laten staan omdat iBurgerzaken nóg beter zou moeten kunnen worden? Geloof mij, dat is gelukt! Kijk maar eens op de pagina over iBijhouding om te zien welke flinke stappen rondom het actualiseren en corrigeren van persoonslijsten zijn gezet. Of lees tweewekelijks de – tussentijdse – releasenotes om te zien hoe we iBurgerzaken verbeteren (verrijken en vernieuwen) op basis van jullie input. En als jij mij wilt inspireren over het nóg beter maken van iBurgerzaken, loop dan met me mee: #WalkieTalkie.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)