Direct naar de content
icon search white
24 december 2015 - Blogs

Waarom het DigiD-record goed nieuws is voor burger én ambtenaar

Terwijl bij Bol.com ruim 350.000 cadeautjes over de digitale toonbank rolden en PostNL 1,4 miljoen stukken bezorgde, viel het haast niet op dat de Rijksoverheid enkele dagen vóór kerst meldde dat dit jaar tweehonderd miljoen maal is ingelogd met DigiD. De groei van 21 procent is goed nieuws voor ambtenaren die met de feestdagen meer vrije tijd willen.

Geboorte - aangifte
Ongeveer een jaar geleden deed ik mijn blog “Waar een wil is… digitale dienstverlening” de oproep om vrije dagen en vrije keuze samen te laten gaan in digitale dienstverlening. Om balies in het gemeentehuis nog vaker leeg te laten zijn en digitale dienstverlening een vlucht te laten nemen. Zodat ook ambtenaren kunnen genieten van de feestdagen.

Ook dit jaar is op elke gemeentelijke website wel een melding te vinden over de aangepaste openingstijden rond de feestdagen. Slechts bij een enkeling gaat het om een sluiting gedurende twee weken. Waarbij dan voor aangifte van geboorte en overlijden toch beperkte openingstijden worden gehanteerd, zelfs in gemeenten waar dit proces digitaal kan plaatsvinden. Waar je bij bouwbedrijven complete sluitingen ziet, gaat het in de gemeentewereld veelal om een vervroegde sluiting op de donderdagen 24 december en 31 december. En hier en daar om een latere opening op maandag 4 januari.

Veranderende zorgdriehoek heeft baat bij record

Hopelijk maakt dit DigiD-record het makkelijker voor ambtenaren om meer vrije tijd te hebben rond de feestdagen. Want, eerlijk is eerlijk: in het begin is digitale dienstverlening een boost geven soms lastig. Bij een bevalling in het ziekenhuis zijn de verloskundigen en het personeel de uitgelezen personen om de mogelijkheid van digitale geboorteaangifte onder de aandacht te brengen. Zo hangen in Almelo al een tijd op diverse plekken posters waarop staat dat men digitaal geboorteaangifte kan doen. En wordt aan het kraambed in het ziekenhuis een iPad ter beschikking gesteld voor deze aangifte. Een selfservicepercentage van meer dan zeventig procent was dan ook de verwachting, zeker binnen het ziekenhuis.

De kersverse ouders kenden echter niet altijd beiden hun DigiD, bleek in die praktijk. En die is toch echt nodig voor het regelen van overheidszaken, ook binnen de app iGeboorte. Inmiddels zijn de posters en zelfs de website van ZGT aangevuld met een melding over DigiD en zien we het selfservicepercentage omhoog schieten. Na dit bericht van de Rijksoverheid hoop ik dat ik dit advies binnenkort niet meer hoef te geven aan andere gemeenten en ziekenhuizen.

Innoveren doe je samen

Bent u (werkzaam bij) een durfgemeente en stapt u binnenkort over naar digitale dienstverlening voor Burgerzaken? DigiD wordt gemeengoed, maar blijf tijdig nadenken over verleiden, marketing en effectievere communicatie met de burger. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden. In mijn eerdere blogs heb ik er al een aantal de revue laten passeren en ik zal het niet nalaten om op zoek te gaan naar meer voorbeelden. Want waarom zouden we steeds het wiel uitvinden?

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)