Direct naar de content
icon search white
28 augustus 2024 - Blogs

We vernieuwen verder met OPENburgerzaken

Het is alweer anderhalf jaar geleden sinds OPENburgerzaken voor het eerst live is gegaan. Vandaag de dag zijn er maar liefst 52 gemeenten aangesloten. Deze gemeenten zetten allemaal de stap vooruit naar een efficiëntere dienstverlening, een verbeterde klantreis allemaal gebaseerd op Common Ground principes. In dit artikel nemen we jullie mee waar we vandaag de dag staan met de twee nieuwste innovaties: OPENinschrijving en OPENwoningcorporatie.

Het inschrijfproces aanzienlijk verkort met OPENinschrijving

Met OPENinschrijving is het inschrijfproces van nieuwe inwoners aanzienlijk verkort. In deze periode van het jaar beginnen weer duizenden nieuwe internationale studenten. Zij kunnen nu vooraf alle gegevens en documenten aanleveren. Vervolgens wordt er via livenessdetectie een paspoort/ identiteitscontrole gedaan. Na dit proces maakt de internationale student een afspraak bij de gemeente. Op het stadsloket in Amsterdam West hebben ze hier tijdsblokken van 10 minuten gereserveerd. De praktijk laat zien dat een student gemiddeld binnen 4 minuten alweer de deur uit kan lopen.

Waar er vorig jaar augustus nog een hele rij voor het stadskantoor stond, is die dit jaar niet terug te zien. Alleen binnen aan de balie zie je op een rij de studenten die geholpen worden. Naast de verbaasde gezichten van de studenten, waar op af te lezen “is dit alles”? Vinden de baliemedewerkers dit ook allemaal vlot gaan.

Studenten aan de balie om zich in te schrijven    

Nikki van Amstel, medewerker inloopbalie burgerzaken bij gemeente Amsterdam

‘Dit proces gaat zo snel, dat ik soms twijfel of ik niets ben vergeten.’

De teller staat vandaag (28 augustus) al op 5.000 inschrijvingen. Het mooie van deze innovatie is dat het niet alleen voor internationale studenten van toepassing is maar dat het ook ingezet kan worden voor expats of arbeidsmigranten. Leuk om te zien dat dit niet ongemerkt de traditionele media voorbij gaat, vandaag in de krant:

Vanaf september starten 5 gemeenten met OPENwoningcorporatie! 

Naast OPENinschrijving zijn we ook, in co-creatie met verschillende gemeenten hard aan het werk met OPENwoningcorporatie. Deze innovatie zorgt voor een beter, sneller én efficiënter proces om een uittreksel digitaal te verstrekken aan een woningcorporatie. Daarmee ook een betere bescherming van privacygegevens, de post kan niet meer verloren gaan én het biedt de inwoner regie op gegevens:

  • Geen fysieke post (papier) meer nodig.
  • De inwoner geeft toestemming op data.
  • De foutgevoeligheid neemt af.

Oftewel: er gaat geen data meer verloren in het proces. Data ligt niet meer op straat en het komt niet bij de verkeerde personen terecht. Daarnaast zorgt dit allemaal voor tijdsbesparing voor de gemeente. Vanaf september gaan de eerste vijf gemeenten starten met deze innovatie!

Bekijk de animatievideo over OPENwoningcorporatie

Thumbnail Openwoningcorporatie V2


Bekijk het webinar over OPENburgerzaken terug

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat OPENburgerzaken inhoudt? Welke innovaties er nog meer zijn? En wat deze innovaties jou, als gemeente, aan tijdsbesparing kan opleveren? Net voor de zomervakantie hebben we een webinar georganiseerd over OPENburgerzaken. Dit stellen we nu beschikbaar op voor iedere gemeente die hier meer over wil weten.

Download hier de opname van het OPENburgerzaken webinar

Neem gerust contact met mij op

Ben je benieuwd hoe jouw gemeente de stap vooruit kan zetten met OPENburgerzaken? Stuur mij dan een mail via: Aniek.deVet@PinkRoccade.nl

Deel via:

‘Wij maken burgerzaken OPEN.’

Aniek de Vet, Productowner OPENburgerzaken
Aniek de Vet - PinkRoccade Samenlevingszaken