De klant centraal
Het perspectief, de wensen, behoeften en verwachtingen van onze klanten staan centraal in de 3 programma’s waar ik aan ga werken: “Wij doen de pitch, maak jij de switch”, “Samen Verder” en “iBurgerzaken voor allemaal”. Voorop staat daarbij excellente dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen en zeker ook aan medewerkers. En dankzij procesoptimalisatie zorgen we samen voor deze doelgroepen bijvoorbeeld voor een optimale klantreis en werkdrukvermindering. Kortom, deze programma’s bieden een versnelde aanpak om te komen tot blije medewerkers en blije burgers, bedrijven en instellingen. Op welk programma stap jij in als gemeente?
Programma 1: “Wij doen de pitch, maak jij de switch”
Vanuit het programma “Wij doen de pitch, maak jij de switch” werken we samen om de processen die al in iBurgerzaken beschikbaar zijn bij alle gemeenten ‘aan te zetten’. Centraal in dit programma staat de vraag wat er nodig is om de beweging in te zetten bij een individuele gemeente. Datagedreven sturing en informatiegestuurd werken staan hierbij centraal. Zo maken we samen weloverwogen keuzes en blijven we weg bij het onderbuikgevoel.
Theo Daniels, functioneel beheerder bij gemeente Helmond benoemde in de zomer van 2021 al waarom dit programma zo belangrijk is: “Wij gebruiken geen Cipers meer om een VOG-aanvraag in te dienen bij Justis, we maken alleen gebruik van iBurgerzaken. Inmiddels gaan 55% van de VOG-aanvragen digitaal. Daarnaast moedig ik PinkRoccade aan om de VOG uit Cipers te halen, zodat PinkRoccade daar geen beheer- en onderhoud meer hoeft te doen. Zodat we die tijd die dat oplevert, kunnen besteden aan mooie nieuwe dingen maken!”
Programma 2: “Samen Verder”
Het programma “Samen Verder” draait om het optimaliseren van het gebruik van iBurgerzaken. In plaats van allerlei losse dienstverleningsdagen en initiatieven gaan we samen een traject aan waar een totaalpakket aan dienstverlening centraal staat. Deze aanpak stelt gemeenten in staat doelen versneld en doordacht te bereiken. Een aantal concrete voorbeelden zijn het verhogen van selfservice, het optimaliseren van processen en het verhogen van kennis via iAcademy, om zo te komen tot blije medewerkers en blije burgers. Juist omdat elke gemeente uniek is en zich in een andere volwassenheidsfase bevindt is een goede basis leggen voor de verschillende dienstverleningsdagen een mooie uitdaging!
Wel leuk om een recente uitspraak van Jeffry Koreman, senior functioneel applicatiebeheerder bij gemeente Waalwijk te herhalen: “Vreemde ogen dwingen, zou je kunnen zeggen. De aanwezigheid van een externe verplicht je om tijd vrij te maken en met elkaar stil te staan bij een proces. En het is steeds weer fijn als er iemand meekijkt naar ons proces met een frisse blik en praktijkervaring vanuit veel andere gemeenten.” (Lees de hele klantcase.)
Programma 3: “iBurgerzaken voor allemaal"
Binnen het programma 'iBurgerzaken voor allemaal' komen inclusieve dienstverlening en omnichannel dienstverlening op het gebied van burgerzaken samen. In verschillende wetten en overheidsbeleidsvormen wordt benadrukt dat het cruciaal is om zowel digitale als niet-digitale dienstverlening begrijpelijk en toegankelijk te maken én te houden. Een gemeente is er tenslotte voor iedereen! Daarom is het belangrijk om de dienstverlening aan te laten sluiten op de behoeften van alle mensen. Met dit programma helpen we gemeenten om de stap vooruit te – blijven – zetten. Logischerwijs ben ik dan ook benieuwd naar jullie behoeftes.
Een recent voorbeeld is de ontwikkeling van de Engelstalige burgerview en de relevante documenten met onder andere Roxane Bansema, medewerker beleidsuitvoering bij gemeente Groningen: “Via meerdere kanalen kregen wij van internationale studenten veel vragen, voornamelijk over verhuizing binnen Nederland en naar het buitenland. Dat deed ons beseffen dat wij op dit gebied niet aan inclusieve dienstverlening voldeden. Terwijl wij geen een doelgroep binnen onze gemeente willen uitsluiten én selfservice stimuleren. Dat is onze visie op dienstverlening.” (Lees de hele klantcase.)
Elkaar op de inhoud vinden
Als ambassadeur, pleitbezorger en communicator creëer ik graag draagvlak binnen en buiten PinkRoccade Publiekszaken voor deze 3 programma’s. De roze draad is dat alle belangen tellen en dat we elkaar op de inhoud moeten weten te vinden.
Laat je me weten welk(e) programma(‘s) vandaag de dag het beste passen bij jouw gemeente; “Wij doen de pitch, maak jij de switch”, “Samen Verder” en/of “iBurgerzaken voor allemaal”? Ook hoor ik natuurlijk graag hoe we je kunnen helpen om de beweging in te zetten, ik ben benieuwd!