Denken in oplossingen
Ik zie creatieve manieren voorbij komen vanuit mijn team en de klant om toch met elkaar in gesprek te blijven. Daarmee blijven ze de (digitale) dienstverlening rondom burgerzaken voort zetten. Want juist in deze tijd is het cruciaal dat noodzakelijke overheidsprocessen rondom burgerzaken doorgang blijven krijgen. Het zet de digitale dienstverlening op scherp. Dit vraagt om snel schakelen en vooral een grote dosis teambuilding.
Online ervaringen delen én kennis bijspijkeren
Waar we voorheen gewend zijn om elkaar toch vaak fysiek te spreken, gaat alles nu ineens digitaal. Jammer, want we keken er bijvoorbeeld erg naar uit om je te ontvangen op het NVVB jaarcongres. Ook zouden de 7 regio sessies volgende week starten en doorlopen t/m mei. Sessies waarin we de nieuwe innovaties kunnen delen en jullie gebruikservaring weer ophalen. Gelukkig zien we veel digitale initiatieven ontstaan om toch onze contactmomenten te blijven houden én onze kennis op peil te houden. Zo gaan de regio-overleggen digitaal door, hosten we diverse webinars, online masterclasses én Skypen, Zoomen en Teamsen we wat af met elkaar. Want juist nu, is het delen van ervaringen en best practices van belang. Blijf dat doen, want samen komen we verder.
De thuiswerk modus van een aantal collega’s
Ik heb wat medewerkers van Publiekszaken gevraagd om een inkijk te geven in hun thuiswerk modus. Deze lees je hieronder. Daarnaast hoop ik dat jij inmiddels ook een thuiswerk modus hebt gevonden die voor jou (soort van) werkt! Veel succes en neem gerust contact op als je vragen hebt aan mij of iets wilt delen.
‘Frank van Baren, Product owner iBurgerzaken en Cipers: Het is inmiddels de 4e week dat we met zijn alle thuiswerken en ik heb al een aardige routine opgebouwd die ik dagelijks volg. Echt gewend aan thuiswerken ben ik nog niet. Iedere ochtend mijn werkplek ‘opbouwen’ en ’s middags weer ‘afbreken’, samen lunchen met het gezin (ook leuk natuurlijk) in plaats van wandelen met je collega’s. Het werk gaat ondanks Corona natuurlijk gewoon door. Afgelopen week hebben we de eerste virtuele sprint afgerond.
Ondanks dat het hele team thuis zat te werken hebben we toch goed samengewerkt met, gezien de omstandigheden, een redelijk resultaat. Door alle technische hulpmiddelen is het communiceren met collega’s eenvoudig, ook met meerdere personen tegelijkertijd. Al blijft het vreemd een presentatie te geven tegen een scherm.
Wel mis ik de persoonlijke contacten met mijn collega’s, het praatje bij het koffieapparaat of tijdens de afsluitende release borrel. Gelukkig zijn er allerlei initiatieven waarbij we op een leuke manier met elkaar in contact komen, wel digitaal natuurlijk.’
‘José Spaan, Medewerker Kenniscentrum: De meeste van ons werken al een tijdje thuis. Gelukkig kunnen we thuis de werkzaamheden uitvoeren die we normaliter op kantoor uitvoeren. Er gaat een wereld voor me open. Ik ontdek dat ik mijn collega's kan zien via de team gesprekken. We kunnen ons scherm delen met elkaar en voor het eerst zie ik op de achtergrond de partners en kinderen van mijn collega's.
Ik merk dat het contact met onze klanten nog intensiever is dan anders omdat we allemaal in dezelfde situatie zitten en behoefte hebben om elkaar te spreken. Wat leuk zou het zijn als we ook een videoverbinding zouden hebben met elkaar. Lang leve de digitale wereld! Houd nog even vol en we spreken elkaar!’
‘Loes Meijs, Marketing en communicatie medewerker: Op 11 maart ben ik gestart in deze nieuwe rol binnen Publiekszaken. Na een warm onthaal van collega’s en een volle agenda kon mijn start bij Publiekszaken niet beter! Maar wat een gekke wending, want aan het einde van de week werkten we allemaal thuis vanwege de Corona maatregelen.
Inmiddels zijn we 4 weken verder en besef ik me nu pas hoe fijn het is om collega’s en een fijne werkomgeving om je heen te hebben.
Echter valt het me op, dat ik me ondanks deze uitzonderlijke situatie super betrokken voel bij het team.
Door de vele mails, belletjes, Teams gesprekken, digitale work-outs en vrijdag middag (bingo) borrels houden we toch contact met elkaar. En de marketing activiteiten? Die gaan natuurlijk gewoon door! Denk hierbij aan het hosten van webinars en digitale regio-overleggen. Op deze manier blijven we toch in gesprek met elkaar en maken we er het beste van!’