In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, vind je voortaan een rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van mijn hand. In deze rubriek beschrijf ik onderwerpen als: Wat viel mij op in het nieuws? Wat vind ik goed aan deze ontwikkeling? Wat vindt PinkRoccade Publiekszaken van een bepaalde ontwikkeling in de branche? In deze rubriek bekijk ik het nieuws met mijn Burgerzakenbril op, maar zeker ook vanuit burgerperspectief en innovaties. De ene keer zul je hier mijn mening in teruglezen, de andere keer is sec het nieuwsfeit.
Dit keer een aantal korte berichten en ideetjes voor acties. Zeker voor het einde van het jaar.
Veel leesplezier,
Mat Keijers
Digicommissaris ook onder de indruk van selfservice (resultaten)
Toch mooi om te horen dat onze gezamenlijke aanpak van Selfservice en Co-creatie met de kwartiermakers leidt tot TOP-prestaties. Almelo ging naar de Digicommissaris om de successen van digitaal werken nog een keer toe te lichten.
Onderstaand enkele feiten uit de praktijk:
- Gemeente Lingewaard: 76% digitale aangiften verhuizen binnen enkele weken na live gang burgerview. Merendeel na 21.00 uur ‘s avonds.
- Gemeente Almelo: binnen 5 minuten afhandelen van aangifte reisdocumenten, dankzij de digitale aanvraag en betaling vooraf. Alles ligt klaar bij de snelbalie als ze komen.
- Gemeente Ede, die de openingstijden van het loket vermindert en niet meer op afspraak werkt doordat vele aanvragen digitaal worden afgehandeld.
- Gemeente Oss, die op 94% digitale huwelijksaanvragen - en vooral in het weekend - zit.
- Gemeente Waalwijk: >90% aanvragen digitaal vanuit de uitvaartverzorgers.
Dus wacht niet en ga live met de burgerview van iBurgerzaken en maak het voor de medewerkers en de burgers gemakkelijker. Meet de resultaten en laat zien dat Burgerzaken hét voorbeeld is van de digitale agenda van onze minister, maar vooral voor jullie gemeente en gemeenschap.
Aangifte vermiste reisdocumenten kan nu ook digitaal!!!!
Dit stond onlangs in de pers. De proef was geslaagd en nu mag het digitaal. iBurgerzaken heeft deze functionaliteit standaard in zich. We liepen iets vooruit op de landelijke proef. Dus gebruik het.
Testomgeving Burgerzaken wordt steeds belangrijker en verplicht!
Testomgevingen worden steeds belangrijker. Nog even en iedereen heeft een testomgeving van Burgerzaken. De noodzaak is er:
- hetzij verplicht vanuit certificeringen, Logius of de GBA-audits;
- hetzij vanuit de wens om zaken uit te testen en uit te proberen
- hetzij om nieuwe medewerkers in te leren
- hetzij vanuit de ICT-verantwoordelijkheid om integrale ketentesten uit te voeren.*
*) Immers de persoonsgegevens heeft iedereen nodig en er is wel maandelijks een installatie van software waarbij de totale keten getest dient te worden. De huidige sasfiltst omgeving is daarin niet meer voldoende. Pols daarom ook bij jouw ICT-verantwoordelijke in het kader van de ketentesten of je een Burgerzaken testomgeving wilt hebben.
De vraag naar testomgevingen is groot. Tijd om dan ook tegemoet te komen met ontzorging voor de klanten en met een geautomatiseerde functie om het gemakkelijker te maken.
Mijn advies is hiermee niet te lang te wachten en ons te laten weten of je per 1 januari 2017 de testomgeving wilt operationaliseren en professionaliseren. Bij voldoende aanmeldingen voor 1 december kunnen we een efficiënt proces inregelen, waardoor we je tegen minder kosten kunnen bedienen.
Interesse? Neem dan contact op met je accountmanager (Jesse: 06-46706754; Harald: 06-29525924, Colin: 06-29526748) of mail mij en we zorgen ervoor dat je een offerte op maat krijgt met een speciale aanbieding. Doe dit wel voor 1 december 2016.
Tribune Operatie BRP komt met Erik en Olga!
Hoe ging het trouwen vroeger en nu? Tijdens de tribune van oBRP gaan we meemaken hoe Erik en Olga in een digitale wereld met elkaar gaan trouwen! Vraag is wie is Erik en wie is Olga?
Deze derde editie van de Tribune Operatie BRP vindt plaats op donderdag 8 december 2016 van 10.00 uur tot 16.00 uur in De Rijtuigenloods, Amersfoort.
Aanmelden voor de Tribune kan op www.tribuneoperatiebrp.nl. Ook vind je hier meer informatie over het programma, de workshops en de locatie. Laat je verrassen in het treinstel van PinkRoccade Publiekszaken!
Dimpact gemeenten gaan live…
Klasse prestatie is neergezet. Zaakgericht werken met volledige integratie van Burgerzaken én de hele keten.
Een voorbeeld:
- De burger doet de verhuisaangifte om tien uur ‘s avonds (selfservice)
- Doordat het een “groene verhuizing” is (alles is oké en geautomatiseerd gecontroleerd met risicoprofielen), wordt de mutatie zonder tussenkomst van de ambtenaar verwerkt.
- Er gaat een bericht naar de GBA-V, naar 150 grote afnemers landelijk en naar alle binnengemeentelijke afnemers/afdelingen.
- De PIP van de burger en MijnOverheid.nl worden bijgewerkt.
- Het zaaksysteem wordt volledig bijgewerkt inclusief het opslaan van de zaakdocumenten.
- De burger krijgt automatisch bericht van de verhuizing (SMS, mail), doet meteen even een Twitter- of Facebookbericht de deur uit en alles is afgerond.
Dit is praktijk met iBurgerzaken en daar profiteren nu al meer dan 100 gemeenten van. En binnenkort ook de Dimpact gemeenten. Welkom Dimpact gemeenten.
Kerstactie: SMS, Kennisbank en Oribi
We naderen het einde van het jaar en dan krijgen we altijd de vraag of we nog gaan komen met extra aanbiedingen. Paar jaar geleden was dit de zogenaamde zomeractie. We maken er nu een Kerstactie van. En ook wel verdiend, want er is veel gebeurd in 2016. Oribi betreft een totaalaanbod voor de eerste inschrijving. SMS verloopt via Spryng en de Kennisbank is met Reed Business (Xpert Burgerzaken).
Samen met onze partners hebben we gekeken naar een speciale aanbieding en deze willen wij graag onder uw aandacht brengen. Hoe? Heel simpel: Bel je accountmanager en deze handelt het nog voor 1 januari met je af. (Jesse: 06-46706754; Harald: 06-29525924, Colin: 06-29526748)
Certificaten krijgen uitbreiding
Na de vervanging van de DigiD en Overheidscertificaten zijn nu ook de RDW- en VOG-certificaten aan de beurt voor vervanging. Je krijgt hier bericht van en ook deze vervanging, de procedure verloopt via de helpdesk. Overigens goede reactie ontvangen om op deze wijze snel en zonder veel administratieve handelingen de aanvragen af te handelen.
Update 7 november: Aangezien de VOG certificaten een verrassing voor jullie en ons zijn, hebben we besloten om hiervoor ditmaal geen kosten in rekening te brengen.
RNI- en Grensgemeenten gaan we aandacht geven! Nieuw kwartiermakersproject?
RNI gaat de marktconsultatie doen voor een ander systeem. Immers ook zij moeten aansluiten op de BRP. Als PinkRoccade Publiekszaken nemen we uiteraard deel.
Met de gemeente Venlo hebben we tevens gekeken naar mogelijke verbeteringen voor grensgemeenten. En die zijn er. Breda en Venlo zijn zeer actief om dit gemakkelijker en meer gecontroleerd te laten verlopen. Interesse? Laat dit Lieve Dreesen weten. Zij gaat aan de slag met de kwartiermakers.
---
Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar jouw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.