Het jaarlijkse NVVB congres stond in het teken van “‘Welke route stippelen we uit?”. Ofwel hoe ziet de roadmap eruit naar de toekomst, gezien de vele ontwikkelingen of niet-ontwikkelingen van RDW, BRP, digitale identiteit etc. In deze (extra) nieuwsbrief blik ik terug op dit congres.
Ook wij speelden hier op in door samen met gemeenten het meerjarenplan Burgerzaken uit te stippelen op de achterwand van onze stand. Niet gedacht vanuit ons als leverancier, maar echt vanuit de klantvraag. Daarbij was de individuele gemeentelijke situaties en wens steeds het uitgangspunt. Elke sessie startte met informatie over de huidige situatie: welke iBurgerzaken processen zijn in gebruik en welke selfservicepercentages worden behaald? En zoomden we vervolgens in op aanvullende mogelijkheden, op innovaties die gemeenten maximaal ondersteunen. En ook dat kan per gemeente heel anders zijn: het gebruiken van de Groene verhuizing, het bezorgen van reisdocumenten of extra aandacht voor identiteitscontrole.
Veel aandacht voor innovaties Groningen, Helmond en Enschede
Naast aandacht voor innovaties op onze stand deelden onze kwartiermakers ook weer hun ervaringen en wensen in een 4-tal drukbezochte workshops: Tim Schuurman en Sabine Dunning (gemeente Groningen) droomden over een BSN-scanstraat voor snelle eerste inschrijvingen van studenten. Inge Sauvé en Barbara Crützen (gemeente Helmond) vertelden over de succesvolle pilot van iVerkiezing. En Petra Bout en Rob Melenhorst (gemeente Enschede) zoomden in op procesoptimalisatie. Er was heel veel interesse voor alle 3 de onderwerpen, vooral bij de grotere gemeenten.
Ben klaar voor morgen, kom naar de GV
Eens te meer was mijn belangrijkste conclusie: het is tijd om NU te starten met de verandering. Om te zorgen dat je er klaar voor bent. Om een andere invulling te geven aan de Burgerzaken dienstverlening. Een invulling die misschien nog vele malen belangrijker is, voor burgers, bedrijven én medewerkers.
Daarop pakken we door tijdens de regio-overleggen van de GebruikersVereniging (GV). Zo is er een kwartiermaker die vertelt over de pilot iVerkiezing en leggen we samen de basis voor je meerjarenplan Burgerzaken. De praktijkervaringen van andere gemeenten zorgen dat jij een goede basis kunt leggen voor je individuele meerjarenplan inclusief kosten- en batenanalyse.
Ik zou je adviseren om met meerdere personen van je gemeente te komen. Bijvoorbeeld een applicatiebeheerder en (senior) medewerker Burgerzaken alsook een manager, adviseur of beleidsmedewerker Dienstverlening. Zodat je deze onderwerpen samen kunt bespreken. Enerzijds met je directe collega’s, maar ook met je evenknie binnen een andere gemeente. Dat brengt direct de behoeften in beeld!
Tot slot..
Het was een zeer zonnige NVVB meeting. Niet alleen door het mooie weer maar ook door de vele mooie contacten met onze klanten. Veel besproken en veel afspraken gemaakt. Super. Heb je nog vragen… laat het me weten. Mijn mail: mat.keijers@pinkroccade.nl of mijn mobiel: 06 2952 7442.
----
Ontvang je onze Publiekszaken nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen... Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar je collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.