Direct naar de content
icon search white
13 juni 2017 - Nieuws

Digitaliseren met de Berichtenbox van MijnOverheid

MijnOverheid is het platform dat door de Nederlandse overheid wordt gebruikt om digitaal gegevens uit te wisselen met burgers. Een onderdeel daarvan is de Berichtenbox, een digitale persoonlijke postbus waarop publieke instellingen kunnen aansluiten.

Dit digitale postvak kent in tegenstelling tot e-mailberichten een gegarandeerde aflevering en veilige verzending van berichten, waarbij er op basis van het BSN wordt gewerkt. Dit maakt dat de Berichtenbox als enige formeel alternatief voor briefpost geldt, binnen de kaders van de Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer.

Het aantal burgers dat is geabonneerd op het ontvangen van digitale post via de Berichtenbox stijgt steeds sneller. Ter illustratie een paar cijfers op een rijtje:

  • Waar in april 2016 nog 5,2 miljoen Nederlanders aangesloten waren op de Berichtenbox, zijn dit er inmiddels 6,4 miljoen;
  • Zij ontvingen in 2016 gezamenlijk circa 70 miljoen berichten van gemeenten, de Belastingdienst, het UWV en RDW.

De kans is dus groot dat ook binnen jouw gemeente al een aanzienlijk deel van de inwoners geabonneerd is.

KING

‘Er wordt er in de praktijk tussen de € 0,69 en € 1,00 bespaard per document dat via de Berichtenbox verzonden is.’

Hierdoor levert deze ontwikkeling niet alleen meer service richting de burger op, maar ook een goede businesscase.

Om op deze ontwikkelingen in te spelen, is het mogelijk om correspondentie ook vanuit CiVision Innen naar de Berichtenbox van MijnOverheid te sturen. De koppeling met de Berichtenbox verloopt via de Makelaarsuite en op basis van middels TDI gegenereerde documenten. Randvoorwaardelijk zijn dus de aanwezigheid van een TDI server en de Makelaarsuite.

Aansluiten op de Berichtenbox betekent dat je al je herinneringen, aanmaningen en andere correspondentie met één druk op de knop naar de Berichtenbox kan sturen. Het systeem controleert daarbij zelf of iemand post via de Berichtenbox wil ontvangen en koppelt dit vervolgens terug met een bijgewerkte status. Zo weet je altijd wie zijn correspondentie graag digitaal wil ontvangen en wie per post aangeschreven wil worden. Voor burgers die hun correspondentie digitaal ontvangen is het grote voordeel dat niet ontvangen post door verkeerde adressering of foutieve verzending sterk gereduceerd wordt.

Bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat alle correspondentie als bijlage wordt toegevoegd aan de betreffende debiteur, zodat er snel en eenvoudig inzicht is in een dossier. Omdat ook de debiteur één digitaal dossier heeft, is goede en snelle dienstverlening op maat mogelijk. Je hoeft niet langer door oude mappen te bladeren, maar hebt in één oogopslag inzicht in de open posten van een debiteur en de daarbij behorende correspondentie.

Wil jij meer weten?
Vraag meer informatie of een offerte aan bij mij over de koppeling met CiVision Innen en de Berichtenbox.

Deel via:

‘Mijn doel is om samen met de klant en ons team oplossingen te realiseren die de gemeente optimaal ondersteunen bij haar eigen doelen.’

Julius Haagh, Product Manager Financiën & Services
pinkroccade_Julius_Haagh_041_AS.png