Naast de plenaire sessies kun je op deze dag uit drie parallelsessies, waarin gebruikers hun ervaringen delen, kiezen met de volgende onderwerpen:
- iFinanciën of Reporting Tool
- Workflow Memoriaal of Remote Beheer
- E-factureren of Security & Health check
iFinanciën – Monique Bovens, Gemeente Stein
Zijn jouw bedrijfsprocessen in control?
Met iFinanciën is het slimmer neerzetten van bedrijfsprocessen mogelijk, zodat er efficiënter gewerkt kan worden op de gebieden budgetbewaking, verplichtingenadministratie, crediteurenadministratie en inkoop. Medewerkers en budgethouders krijgen via hun eigen dashboard realtime inzicht in de financiële stand van zaken en hebben zelfs een doorkijk naar trends en de verwachte ontwikkeling. Een van de kwartiermakers van iFinanciën is de gemeente Stein. Monique Bovens van de gemeente Stein komt vertellen waarom zij twee jaar geleden kwartiermaker zijn geworden van iFinanciën en welke veranderingen er inmiddels zijn gerealiseerd in de organisatie.
Reporting Tool - Rudolf Hunink & Marian Ogink, DOWR
Heb jij zicht op alle openstaande en mogelijk verjaarde invorderingen?
Met de Reporting Tool ‘interne controle op invordering’ verhoog je de productiviteit van de afdeling doordat ze snel en eenvoudig inzicht krijgen op de vorderingen. Deze oplossing geeft bijvoorbeeld de status van vorderingen weer en helpt voorkomen dat vorderingen oninbaar moeten worden verklaard. De operationele kosten kunnen aanzienlijk verminderd worden door de juiste informatie op te vragen van de Reporting Tool en die weer te gebruiken in een vervolgproces. Rudolf en Marian van DOWR (Deventer, Olst-Wijhe en Raalte) leggen uit waarom dit voor hun een onmisbare tool is.
Workflow Memoriaal - Peter ten Haaf & Richard Tönnissen, gemeente Boxmeer
Gemeente Boxmeer is gebruiker vanaf het eerste uur.
Het financieel systeem beschikt over de functionaliteit om memorialen en correctie-boekingen vast te kunnen leggen. Met deze workflow kan je -na invoer van de gegevens- via een workflow akkoord vragen aan de desbetreffende budgethouders. Daarnaast is het mogelijk om vanuit een geboekt document de correctie-boeking aan te maken; de workflow zal dan ook de gekoppelde gescande inkoopfactuur of andere documenten automatisch meenemen bij de correctie.
Remote Beheer – gehost door een expert van PinkRoccade
Hoe goed worden jouw systemen beheerd?
Gemeenten staan onder druk als het gaat om beveiliging en beheer van de systemen. Het is van belang om met kennis van zaken te zorgen voor continuïteit. Strenge eisen zorgen ervoor dat de focus verschuift en niet meer op de kerntaken ligt. Dit is niet gewenst. Door het beheer op je SAP systeem uit te besteden kun jij je weer focussen op kerntaken. Tijdens deze sessie laten we je zien hoe dit in zijn werk gaat.
E-factureren - Erik van Koeveringe, PIANOo
Ben jij al succesvol aan de slag met e-facturatie?
Vanuit de overheid zijn gemeenten per april 2019 verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Samen met gemeenten Tholen en Borger-Odoorn hebben wij deze softwarefunctionaliteit ontwikkeld. Al sinds 2017 zijn deze gemeenten live met e-factureren, om zo tijdig in te spelen op deze ontwikkeling. Erik, adviseur e-factureren bij PIANOo (Expertisecentrum Aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) is tijdens deze sessie aanwezig om met jullie het gesprek aan te gaan over e-factureren.
Security & Health check – gehost door een expert van PinkRoccade
Hoe secure is jouw SAP systeem?
Jouw gemeente is verantwoordelijk voor veel privacy gevoelige data. Door de toenemende digitalisering is het zorgvuldig omgaan met de informatie en gegevens van o.a. burgers van groot belang. Met de Security & Health check wordt getoetst of het systeem voldoet aan de BIG & Ensia norm. PinkRoccade heeft een framework ontwikkeld met BIG controls die vertaald zijn naar technische checks binnen het specifieke informatiesysteem. Hierdoor kunnen we punt voor punt aangeven of het systeem voldoet aan de norm, inclusief mogelijke impact en risico’s hiervan.