Direct naar de content
icon search white
22 juli 2021 - Nieuws

Gemeente Groningen verrijkt bedrijfsgegevens door inzet van HR+

Gemeente Groningen heeft al jaren een connectie met het Handelsregister. Toen vanuit het zaaksysteem de behoefte ontstond om bedrijfsgegevens te raadplegen via het gegevensmagazijn, was de keuze voor HR+ gegevens een zeer gewenste aanvulling.

In gesprek met Henriette Barkhuis en Karin de Vroedt, beide Functioneel beheerder Makelaarsuite bij de gemeente Groningen. Zij houden zich bezig met het beheer van de Makelaarsuite en alle ketens waar Makelaarsuite een rol in speelt, zoals de basisregistraties, kwaliteit van gegevens en de koppelingen.

123.3.png


Implementatie eHerkenning binnen meerdere gemeentelijke portalen

De aanleiding om aan de slag te gaan met HR+ kwam voort uit de implementatie van eHerkenning binnen meerdere gemeentelijke portalen. Via eHerkenning gaat het zaaksysteem e-Suite bedrijfsgegevens bevragen in Makelaarsuite met een doorvraag naar het Handelsregister bij de KVK. Binnen de gemeente werd al gewerkt met HR+, maar de implementatie van eHerkenning op de e-Suite heeft het proces versneld.

De gemeente distribueert nu méér gegevens
Het bevragen van het Handelsregister kan zowel via het KVK-nummer als het vestigingsnummer. Met de HR+ bevraging is slechts 1 bevraging nodig om alle informatie uit de 2 dataservices op te halen. Met de HR+ bevraging ontvang je extra informatie over:
• Toestand van het bedrijf
• Uitgebreide gegevens functionaris
• Of de eigenaar jonger is dan 18 jaar
• Of het bedrijf mailing wenst te ontvangen

Naast dat er nu meer gegevens gedistribueerd worden, kan de gemeente deze gegevens ook raadplegen in iNzicht Kaartviewer (voorheen CIR). Dat is een grote meerwaarde van de HR+ module!

Een trotse ontwikkeling die we intern gaan promoten
Er zijn meerdere applicaties die belang hebben bij het ontvangen van HR+ gegevens, zoals de parkeervergunningen applicatie, de vergunningen applicatie en het financiële pakket. Zodra de e-Suite gereed is voor productie gaan Henriette en Karin ervaring opdoen in het uitwisselen én het actueel houden van HR+ gegevens. Daarna gaan ze de koppeling intern promoten. De vraag is wel of dit nodig is, want zoals je kunt lezen is de behoefte aan HR+ gegevens binnen de gemeente groot.

Voor de implementatie van HR+ zijn bij een gemeente als Groningen veel partijen nodig
De implementatie van eHerkenning in combinatie met HR+ betekent dat je dingen moet organiseren en goede afspraken moet maken. Zo waren er veel disciplines nodig om de koppeling te realiseren. Naast PinkRoccade hadden ze te maken met de KvK en Atos, leverancier van de e-Suite. Vanuit de interne organisatie waren zowel functioneel beheer, iadvies, technisch beheer en contractmanagement benodigd.

Tip van Karin
Als je eHerkenning in combinatie met HR+ gaat realiseren, dan geeft Karin je de tip om voor aanvang van het project alle betrokkenen aan tafel te zetten. Door alle partijen gelijktijdig te informeren creëer je betrokkenheid, wordt de juiste informatie met iedereen gedeeld en weet je elkaar snel te vinden wanneer dat nodig is.

Wachten op API’s of door met StUF koppelingen
Op dit moment heeft gemeente Groningen ervoor gekozen om met StUF te blijven werken totdat de interne koers bepaald is over de inzet van API’s.

Henriette benadrukt dat met de komst van API’s een API Manager in combinatie met iLogboek niet mag ontbreken! Je wilt natuurlijk alle bevragingen op 1 centrale plek binnen iConnect vastleggen. Hieronder vallen straks alle bevragingen van raadplegers en taak specifieke applicaties op het gegevensmagazijn. Hiermee hebben wij straks inzage in wie wat heeft bevraagd, maar ook met welk doeleinde.

Het advies van gemeente Groningen: HR+ gewoon doen!
Wil jij net als Henriette en Karin alle afnemers voorzien van verrijkte accurate bedrijfsinformatie? Ga dan nu aan de slag met HR+. Je hebt hiervoor een werkende HR-koppeling nodig, net zoals een Makelaarsuite versie 3.0.1 of hoger én een licentie HR+. De licentie kan je aanvragen bij je Accountmanager.

Meer weten over de ervaringen van de gemeente Groningen? Laat het ons weten en we brengen jullie graag in contact!

Deel via:

‘Samen verder’

Thomas van Son, Accountmanager
Thomas vrij.png