Jullie zijn een vooruitstrevende gemeente die echt inzet op vernieuwing. Op het gebied van personeel hebben jullie een uitdaging. Daarom kozen jullie voor verregaande automatisering.
Waarom besloten jullie om dit met innovatieve software op te lossen?
Rob van den Heuvel: “Ik vind dat je je werk met plezier moet uitvoeren. En zo effectief mogelijk. Ik ben er voorstander van dat je zelf de regie hebt. Je weet zelf wat je op een slimme manier kunt doen. Met de meest moderne tools kun je je werk makkelijker organiseren. Met als resultaat: meer werkplezier en effectiviteit.”
En waarom kozen jullie voor PinkRoccade als leverancier?
“PinkRoccade was al leverancier bij onze gemeente. Zelf werk ik vanaf het begin van mijn carrière met programmatuur van PinkRoccade. PinkRoccade is een degelijke partner, terwijl andere leveranciers meer de ‘cowboys’ zijn. Als daar problemen zijn, zijn die wat lastiger op te lossen. Daarom kozen wij voor PinkRoccade.”
Hoe ervaarden jullie de transitie en de ondersteuning vanuit PinkRoccade?
“Momenteel maken we met Belastingen gebruik van CiVision. De nieuwe lijn iBelastingen is ondergebracht binnen de Ruimte & Omgeving Suite. Voor het kwijtscheldings- en bezwarenproces maken we hier al gebruik van. In de nabije toekomst gaan we ook met Kadaster en de WOZ over naar de nieuwe lijn.
Transities zijn niet eenvoudig. Er zit heel veel techniek aan vast, vooral de koppelingen. Daar hebben we vaak een derde partij bij nodig, onze automatiseerders. Het is best lastig om die drie partijen op één lijn te krijgen, om goede werkafspraken te maken. Dat kost ons veel tijd en ook de investering in koppelingen kost geld. Het is heel complex. Maar als het eenmaal werkt, verdien je dat geld ook weer terug. Je werkt namelijk efficiënter en je hebt meer inzicht in je werk.
Wat betreft de ondersteuning vanuit PinkRoccade had ik veel steun aan de projectmanager. Dat is een hele precieze dame die de zaken goed weet aan te sturen. Daar heb ik veel baat bij gehad.”
Hoe zie jij de toekomst?
“Wat betreft Belastingen: een deel van ons werk gaat naar de SOR toe. Wij van Belastingen vinden al 20 jaar dat wij de vastgoedgegevens het beste kunnen bijhouden, omdat wij er het meeste belang bij hebben. Dat geven we niet graag uit handen. Belastingen verzamelt veel gegevens voor het maken van de aanslag, maar het zijn allemaal gegevens van andere partijen.
Rob van den Heuvel, gemeente Koggenland
‘In iObjecten heb je een module waarin alle administraties samenkomen. Hierdoor ga je meer geografisch werken. Dat is ook een overgang. De BAG en de WOZ kun je dan tegelijkertijd verwerken.’
Dus de eerste stap die we nu zetten richting de SOR is het beheer van de vastgoedregistratie. Het bijhouden van de gegevens kun je best loslaten en door een ander laten uitvoeren die dat veel effectiever kan. Dat zijn de mensen van de BAG, GEO en de BGT. In eerste instantie moeten we ze wel begeleiden om ervoor te zorgen dat zij dezelfde kwaliteit van eisen stellen, want onze eisen zijn iets strenger. Maar wij zijn in feite gewoon afnemer. Wordt er een aanbouw gebouwd, dan nemen wij alleen dat soort zaken af. We gaan niet meer registreren of bijhouden. Dus dat stukje werk vervalt.
Hoe ziet mijn werk er in de toekomst uit? Zorgen dat de koppelingen allemaal goed worden bijgewerkt. Dit is iets wat veel mensen onderschatten, terwijl het heel belangrijk is. Vandaar dat ik het belangrijk vond om als pilot-gemeente deel te nemen aan de ontwikkeling van de consistentiecontrole Volledigheid LV-WOZ. Met deze module kan ik op elk moment aantonen dat mijn administratie gelijk is aan de gegevens in de Landelijke Voorziening WOZ. In feite kan ik een taak draaien en op een A4tje laten zien: ik heb 99% dekking en dit zijn de afwijkingen, dus mijn gegevens zijn van goede kwaliteit.
Ik ben hier vrij vroeg mee gestart. Een belangrijke taak voor leveranciers is ervoor te zorgen dat er genoeg tools zijn, waarmee je de kwaliteit van de gegevens kunt controleren. Zo helpen jullie mij bij:
- efficiënter werken
Dat lukt door optimaal gebruik te maken van de digitale mogelijkheden. Denk aan koppelingen met andere databronnen en de stap richting de SOR met enkelvoudige opslag en meervoudig gebruik van data. Maar ook de stappen richting Common Ground principes.
- het verbeteren van de datakwaliteit
Door inconsistentiecontroles in te bedden in het proces. En natuurlijk verregaande automatisering.
- een betere samenwerking met andere afdelingen
Zo bespaar ik veel tijd. De afdelingen GEO en BGT kunnen veel geautomatiseerd opzoeken. Zelf laten wij ieder jaar de hoogtefoto’s (AHN) opnemen. Met behulp van die hoogtefoto’s kun je direct met je tool de gebruiksoppervlakte meten. Normaalgesproken moet je 4 jaar wachten voordat je weer nieuwe foto’s hebt. Als je de regie hierover neemt en het zelf regelt, dan verdien je die investering zo terug. Simpelweg vanwege automatisering. Daarom is mijn belangrijkste taak verschoven naar het leggen en onderhouden van koppelingen.
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) komen steeds nadrukkelijker terug in ons werk. Ik denk dat hierdoor het werk van de taxateur sterk wordt beperkt. In de nabije toekomst bestaat het taxatiemodel uit meerdere AI-routines die elkaar versterken. De heffingsambtenaar wordt dus steeds meer een gegevensbeheerder.”
Hoe gaan jullie om met de ontwikkelingen rondom de Samenhangende Objectenregistratie?
“Wij gaan volgend jaar de afdeling echt inrichten, we wachten niet af. Het is niet de vraag of je het wilt, maar waarom je het niet zou willen. Het maakt je werk zoveel makkelijker en beter. Je moet alleen kunnen loslaten. In jullie applicatie iObjecten heb je een module waarin alle administraties samenkomen. Hierdoor ga je meer geografisch werken. Dat is ook een overgang. De BAG en de WOZ kun je dan tegelijkertijd verwerken. Dat was de reden dat ik met die module in zee wilde gaan. Het scheelt mij veel onderhoudsuren van de BAG-WOZ koppeling. Als je de moeilijkste koppeling kunt uitsluiten door wat meer naar voren te werken, dan maak je je werk alleen maar leuker. Met slimme tools.”
Tot slot: heb je nog tips voor andere gemeenten?
“Ik denk dat het belangrijk is om goede partners uit te zoeken. Allereerst softwareleveranciers die voldoende capaciteit en geld kunnen investeren. Niet alleen in het maken en onderhouden van koppelingen, maar ook in het door ontwikkelen van programmatuur. Zoek ook partners die de samenwerking aangaan met kleinere partners, die het werk misschien beter kunnen doen. Jullie zoeken bijvoorbeeld de samenwerking op met Loket31. iObjecten wordt daarmee nog beter en gebruiksvriendelijker. Zelf zoeken wij de samenwerking op met buurgemeenten. Op die manier kunnen we met dezelfde platformen gaan werken, waardoor we minder kwetsbaar zijn. En ons gebied kunnen uitbreiden. Als wij met een buurgemeente meer verkoopcijfers kunnen verzamelen, dan kunnen wij ons model ook beter inrichten. Ook voor de inwoners is het handig als gemeenten op dezelfde manier gaan werken, zodat je geen grote verschillen krijgt.
En houd vooral de ontwikkelingen in de gaten. Want die gaan heel hard tegenwoordig.”
Is jouw gemeente ook klaar voor vernieuwing? Neem contact op met Denise van Uden voor een vrijblijvend adviesgesprek. Je bereikt haar via denise.vanuden@pinkroccade.nl of 06 5349 8370.