Direct naar de content
icon search white
26 maart 2024 - Nieuws

Gemeente Zwartewaterland beveelt iKwijtschelding aan

Gemeente Zwartewaterland was één van de eerste gemeenten die werkten met iKwijtschelding. We gingen in gesprek met Ali Hammer, medewerker Belastingen bij gemeente Zwartewaterland. In dit interview lees je over haar ervaring met PinkRoccade en welke voordelen iKwijtschelding de gemeente oplevert.

Wat vind je van de samenwerking met PinkRoccade?
Ali Hammer: “Ik ben blij met de samenwerking. Jullie begeleiding tijdens en na de implementatie van iKwijtschelding was heel prettig. En als het eenmaal werkt, dan werkt het goed. Alle updates die we krijgen, lopen gelijk met de gehele Ruimte & Omgeving Suite. Dat gaat automatisch en daar hebben we geen omkijken naar.”

Kun je iets vertellen over jullie ervaring met iKwijtschelding?
Ali: “Wij waren één van de eerste gemeenten die werkten met iKwijtschelding. Zelf vind ik het altijd interessant om iets nieuws uit te proberen en samen te kijken hoe dingen nog beter kunnen. Het contact met PinkRoccade was – en is – heel goed.

Vanaf het begin ben ik erg enthousiast: de iLijn werkt heel fijn. Het is overzichtelijk en ook de koppeling met CiVision – waarin je de uiteindelijke kwijtschelding overneemt – gaat goed. Daarnaast kun je in iKwijtschelding documenten toevoegen, waardoor je alles op één plek bij elkaar hebt. Ook iemand die er nog niet mee heeft gewerkt, weet waar hij dingen kan vinden. Het is heel gebruiksvriendelijk. Fijn ook dat jullie aan de slag gaan met nog meer rapportagemogelijkheden.”

Ali Hammer, gemeente Zwartewaterland

‘Vanaf het begin ben ik erg enthousiast: de iLijn werkt heel fijn.’

Welke voordelen levert iKwijtschelding jullie op?
Ali: “Tijdwinst. Vooral wat betreft correspondentie: daar ging altijd veel tijd in zitten. Ook de afwerking gaat veel sneller. ‘Moeilijke gevallen’ blijven er natuurlijk altijd, daar ben je meer tijd aan kwijt. De correspondentie op zich en het overhalen naar de innen applicatie gaat allemaal zo veel sneller. Daar win je enorm veel tijd mee. Dat is voor ons heel belangrijk.”

Waarmee zou je iKwijtschelding in de toekomst nog willen uitbreiden?
Ali: “Met de DMS-koppeling. Ook willen we in de toekomst graag een API naar het inwonersportaal. Ik ben nieuwsgierig naar hoe dat gaat uitpakken. De afgelopen jaren heb ik veel gedigitaliseerd. Voor sommige mensen is het nog wel een drempel om alles digitaal te doen.”

Ali Hammer, gemeente Zwartewaterland

‘Gewoon doen, iKwijtschelding.’

Hebben jullie nog tips voor andere gemeenten die gebruik gaan maken van iKwijtschelding?
Ali: “Ik denk dat iKwijtschelding nu al veel verder is dan toen wij ermee begonnen. Een tip: doe de inrichting samen met jullie. En neem goed op wat je per jaar moet wijzigen in de sjablonen en instellingen. Zorg dat je dat onder de knie krijgt. Gelukkig hebben jullie hiervoor een duidelijke handleiding. En verder zeg ik: gewoon doen, iKwijtschelding.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van iKwijtschelding voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Jef de Klerk via jef.deklerk@pinkroccade.nl of 06 1395 0654.

Deel via:

‘Door samen te werken zorgen we ervoor dat de dienstverlening naar de burger beter en gemakkelijker gaat.’

Jef de Klerk, Klantmanager Objecten
Jef_de_Klerk.png