Direct naar de content
icon search white
17 april 2024 - Nieuws

Nieuwe benchmark selfservice voor iBurgerzaken

In 2014 besloot PinkRoccade Publiekszaken om een compleet nieuwe innovatieve burgerzakenapplicatie te ontwikkelen. Eén woord staat daar voor ons tot op de dag van vandaag centraal: TROTS! Niet alleen zijn we nu, 10 jaar verder, trots op hoe iBurgerzaken vanaf het begin volledig in samenwerking met jullie is ontwikkeld, maar we zijn ook trots op alle 175 gemeenten die nu dagelijks gebruikmaken van iBurgerzaken en kiezen voor een efficiënte en moderne dienstverlening aan hun inwoners. We zien dit ook terug in de selfservicepercentages binnen iBurgerzaken! Ga jij ook voor de nieuwe benchmark? Lees er hieronder meer over. 

32 bewezen e-Diensten met stijgende selfservice 

Inzetten op ‘digitaal tenzij’ is een keuze die vandaag de dag nog altijd vruchten afwerpt. Elk jaar ontwikkelt PinkRoccade Publiekszaken met kwartiermakergemeenten dan ook nieuwe e-Diensten die zijn gebaseerd op de belevingswereld van burgers, bedrijven en instellingen. Dat zorgt uiteindelijk weer voor blije burgers, medewerkers én ketenpartners. iBurgerzaken beschikt daardoor nu over een uniek aanbod van 32 gebruiksvriendelijke e-Diensten. De 83 onderliggende processen zijn stuk voor stuk omarmd door alle gebruikers bewijst het gemiddelde selfservicepercentage van 79%. Niet gek want hiermee maakt een gemeente direct een slag in haar (digitale) dienstverlening en dus klanttevredenheid! Bovendien zorgen deze e-Diensten binnen de gemeente voor een flinke werkdrukvermindering. 

SS Benchmark 2024

Automatische verwerking door 12 groene processen

De focus op ‘maximale geautomatiseerde afhandeling’ zorgt voor een nog grotere werkdrukvermindering en vooral ook medewerkerstevredenheid. Daarom zijn met onze kwartiermakergemeenten ook 12 groene processen toegevoegd binnen iBurgerzaken. Wat dat betekent? Bij 12 processen kan een gemeente ervoor kiezen om de aangiftes/aanvragen zonder tussenkomst van een medewerker te verwerken in de BRP. Deze processen verlopen dan van begin tot eind volledig geautomatiseerd. Dus van aanvraag door burger, bedrijf of instelling of van melding van de BAG-beheerder tot verwerking in de BRP!

SS Benchmark Groen 2024

Ga jij ook voor de benchmark?

Bekijk hieronder de nieuwe selfservice benchmark* van de e-Diensten en groene processen. Deze cijfers staan ook in ons Samen Verder dashboard wat we periodiek met elke gemeente bespreken. Natuurlijk helpen we je graag om ook de nieuwe benchmark te halen. Dat kan bijvoorbeeld binnen Samen Verder.

*Om een selfservicepercentage te berekenen delen we het aantal digitale transacties door het totaal aantal transacties (digitaal + gemeente). Jaarlijks berekenen we de benchmark van onze selfservicepercentages. Vervolgens gebruiken we de aantallen van de top 10 per proces om jaarlijks de benchmark te bepalen als de cijfers van het voorgaande jaar bekend zijn. 

E Diensten FEB2@4X

 

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)