Een sms'je van de gemeente Veere
“Veere, altijd dichtbij”. Dat is de visie van de gemeente op de dienstverlening aan haar inwoners, bedrijven en bezoekers. Adviseur Informatiebeleid Cor de Rijke legt uit hoe die visie gestalte krijgt binnen de gemeente Veere. De Rijke: ‘Veere wil een bestuurskrachtige, zelfstandige gemeente zijn met een slimme, flexibele organisatie. Die organisatie moet een excellente dienstverlening verzorgen aan onze inwoners (zo’n 20.000), onze bedrijven (2.000) en onze bezoekers (4 miljoen toeristenovernachtingen per jaar).'
Gemeente Veere is één van de eerste gemeenten die ervoor heeft gekozen een SMS-module te koppelen aan de burgerzakenapplicatie. Een voorbeeld: Bij de aanvraag van een rijbewijs geldt een standaardtermijn van een week, maar als dan na drie werkdagen het rijbewijs al klaarligt, ontvangt de inwoner op dat moment een sms’je van gemeente Veere.
Met een kleine investering richting excellente dienstverlening
Met een kleine investering is weer een stap gezet in de richting van excellente dienstverlening voor klanten, inwoners van gemeente Veere. 'Je kunt je indenken hoe blij iemand is die net dat roze papiertje heeft gehaald en eerder dan gedacht zelfstandig mag gaan rondrijden.'
Gemeente Veere zet de module zelfs incidenteel al in als stuurmiddel, want die jongere zal zo snel mogelijk naar het gemeentehuis komen. Als we hem/haar daar liever pas ’s middags zien, vanwege de piekdrukte aan de balies in de ochtend, kiezen we er daarom voor de sms dus niet in de ochtend uit te sturen.