Cijfers laten zien dat er een stijgende lijn is in de mate van zelfredzaamheid in Nederland. Dit proces startte een aantal jaren geleden en zet zich nog steeds voort. We willen graag zaken zelf uitzoeken en oplossen. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker dat je als burger zelf gegevens invult. En dit vinden we fijn. We willen graag zelf zoveel mogelijk controle houden over onze eigen gegevens. Maar we willen wel dat dit op elk moment van de dag, op welke plaats dan ook mogelijk is. We verwachten dat onze weerapps ons waarschuwen voor elke bui. Als we in de winkel staan willen we graag geld van rekening naar rekening kunnen schuiven. En dit het liefst via je telefoon. Scanners zijn ouderwets. Maar gemeenten verwachten nog steeds fysieke documenten of kopieën van hun burger om ze vervolgens handmatig te beoordelen. Hier heeft PinkRoccade Samenlevingszaken iets op bedacht: ‘iParticipatie’.
Zelf aan het roer
Met iParticipatie geven we invulling aan de wens van burgers om dingen zoveel mogelijk zelf te doen. Dit met name wanneer je als burger beroep doet op sociale voorzieningen. Je dient met deze applicatie aanvragen in en uploadt zelf documenten via de telefoon of tablet. Dit zonder dat je afhankelijk bent van een scanner. Je regelt zaken zelf op momenten die jou uitkomen en je bent niet afhankelijk van de openingstijden van een gemeentehuis. Op deze manier wordt jouw burger meer centraal gesteld op een digitale wijze. Zo draagt Samenlevingszaken bij aan de ontwikkeling van de zelfredzame burger en geeft deze applicatie invulling aan de maatschappelijke wens naar een steeds grotere en efficiëntere digitale overheid.
Meer tijd voor jou als burger
Wanneer applicaties afgestemd zijn op persoonlijke wensen verandert dit de manier van verwerken. Kijk bijvoorbeeld naar een gemeente. Als een burger zelf meer gegevens invult, of al bekende gegevens alleen nog maar hoeft aan te vullen, kan een gemeentemedewerker zich alleen nog maar bezig houden met het controleren daarvan. Dat levert enorme tijdsbesparingen op en voorkomt veel fouten. Incomplete aanvragen zijn verleden tijd. De aanvragen zijn namelijk allemaal digitaal te controleren. De burger neemt de regie en daarmee ook veel taken van de gemeente ambtenaar over. Dit betekent besparing van overheidsuren en ons belastinggeld. De medewerker heeft meer tijd die hij of zij in de burger kan steken op het moment dat die hulpvraag aanwezig is! Alleen wanneer je dit als burger wilt natuurlijk. Want ook dat mag hij of zij zelf bepalen. Op deze manier dragen wij graag bij aan de relatie tussen burger en gemeente.
Ontwikkeld voor én met gemeenten
Zelf zaken willen oplossen hoeft niet altijd het beste idee te zijn. Want samen kan je meer! Daarom ontwikkelen we iParticipatie in co-creatie. Dit doen we samen met Koplopers en Kwartiermakers. Koplopers zijn WerkSaam Westfriesland, Stroomopwaarts MVS, gemeente Leiden en Werkplein Drentsche Aa. Kwartiermakers zijn samenwerkingsorganisatie Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond, gemeente Wierden en gemeente Pijnacker-Nootdorp. Zij werken samen aan de applicatie zodat ze van elkaar leren. Samen ontwikkelen ze mooie uitbreidingen! Een aantal daarvan zijn al uitgelegd, maar er zijn er nog veel meer!