Direct naar de content
icon search white
2 januari 2020 - Nieuws

Vroeger was alles ‘beter’?

Probeer je eens in te beelden dat er geen internet is, geen mobiele telefoon, een televisie met slechts 2 zenders en een radio. Als je ergens informatie over wilde weten, dan moest je wachten totdat de bibliotheek open ging. Als je iemand wilde spreken dan hoopte je dat die thuis was, anders kon je die persoon niet bereiken… Informatie ging in die tijd veel langzamer. Wat ben ik blij dat vroeger voorbij is!

 

Software Legacy koesteren of vervangen?

Software Legacy, koesteren of vervangen? Vanaf 1985 kennen we de wet Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Op dat moment is Cipers ontwikkeld voor gemeenten om te voldoen aan de wet. Inmiddels legacy software die in het begin draaide op een Unix-platform en tegenwoordig op een AS400 iSeries platform.

In 2014 werd de Wet Basisregistratie Personen (BRP) actief. Deze datum is heel belangrijk voor de ontwikkeling van iBurgerzaken. De intentie was namelijk dat er een landelijke basisregistratie zou komen voor persoonsgegevens. Dit was de trigger om het dappere besluit te nemen om iBurgerzaken te ontwikkelen. Het was een groot risico omdat de investering vele miljoenen zou bedragen. En toch was het noodzaak om deze stap te zetten; De legacy software Cipers was aan vervanging toe en enkel een nieuwe schil ontwikkelen was een kleine verbetering met beperkte levensduur. Ons uitganspunt is niet voor niets ‘software for life’ ontwikkelen!

Waalwijk.png

Lefbek gemeente Waalwijk

De eerste gemeente die het lef had om met iBurgerzaken te werken was gemeente Waalwijk. Dit was een spannend en cruciaal moment. De dag voor de belangrijke mijlpaal waren de beste ontwikkelaars aanwezig op locatie. Ze bleven zelfs slapen op het parkeerterrein van de gemeente zodat ze in het geval van nood snel support konden leveren. Het was gelukkig een succes en de eerste processen geboorte, huwelijk en overlijden waren in gebruik.

Gemeenten wendbaar dankzij platform Blueriq

Bij de ontwikkeling van iBurgerzaken hebben we geïnvesteerd in een goed framework; Blueriq. Dit is Rapid Application Development met een Low-coding platform. Van deze keuze plukken we nu nog steeds de vruchten: Het ontwikkelen van een compleet nieuwe module duurt slechts een half jaar; van idee tot implementatie. Daarnaast kunnen we modules gemakkelijk uitbouwen als daar vraag naar is. Dit framework laat zich bovendien gemakkelijk aansluiten op ieder IT-landschap dat we aantreffen. Wil je meer weten? >> Download klantcase Blueriq

In de huidige iBurgerzaken release (3.3) hebben we dit Blueriq-framework geüpgraded naar een hoger niveau. Het framework dat onder iBurgerzaken ligt is bijgewerkt naar een recentere versie en blijft daardoor in de toekomst ook de basisfunctionaliteit overeind. Bovendien heeft deze update allerlei voordelen voor onze ontwikkelaars die dagelijks aan/in iBurgerzaken werken. Zo zijn bijvoorbeeld (kleine) fouten opgelost en nieuwe functionaliteiten beschikbaar gekomen. Helaas merk je daar als iBurgerzaken-gebruiker weinig van, of je nou ambtenaar, burger of ondernemer bent. En heeft dit er zelfs toe geleid dat we zelf minder nieuwe functionaliteiten kunnen uitleveren in release 3.3.

Kraakheldere cloudstrategie

Het cloudplatform waar iBurgerzaken op draait is ook ontwikkeld door PinkRoccade Publiekszaken. Keuzes op het gebied van architectuur, datacentra, tools en technieken werden steeds langs de meetlat van aspecten als beveiliging, performance en continuïteit gelegd. De snelheid waarmee de wereld van cloud computing verandert is enorm. Vandaag de dag zijn er veel meer praktijkervaringen, best practices en (technologische) mogelijkheden dan in 2015. De cloud omgeving was niet goed schaalbaar, de backup’s duurden te lang en technische aanpassingen doorvoeren was erg arbeidsintensief.

Afgelopen jaar is er dan ook weer flink geïnvesteerd in het cloudplatform van iBurgerzaken. Hierbij is intensief samengewerkt met grote partijen zoals KPN voor de infrastructuur en FOX-IT voor de beveiliging van de cloud.

Het resultaat? Een state of the art platform en volledig gebaseerd op containertechnologie op basis van infrastructure-as-a-code. Dit is een nieuwe API methodiek waarmee je eenvoudig alle machines kunt opbouwen. In het geval van nood zijn we in staat om alle iBurgerzaken omgevingen met één druk op de knop weer op te bouwen in een ander datacentrum. Inmiddels draaien alle omgevingen van iBurgerzaken op dit platform. Daardoor zijn aanpassingen op een gecontroleerde wijze door te voeren en zijn back-uptijden weer acceptabel.

Goed. Beter. Best!

Als je aan mij vraagt “Vroeger was alles ‘beter’?” dan reageer ik met “Goed. Beter. Best!”. Het is nu anders én op een aantal fronten verbeterd. Datzelfde geldt voor iBurgerzaken. En in de toekomst gaan we ook iBurgerzaken waar mogelijk nog beter maken.

In 2015 was iBurgerzaken al goed: ontwikkeling van de eerste processen met 25 kwartiermakergemeenten en de eerste gebruikers. Eind 2019 is iBurgerzaken nog beter: steeds meer gemeentelijke processen worden met iBurgerzaken uitgevoerd. Inmiddels zijn er meer dan 152 gemeenten die in productie zijn met iBurgerzaken. Meer dan 3.000 ambtenaren maken gebruik van deze applicatie en er kunnen meer dan 6.000.000 burgers gebruik maken van de tientallen e-diensten van iBurgerzaken. Onlangs is zelfs de viermiljoenste zaak afgerond. En ook de komende jaren blijven we iBurgerzaken verbeteren samen met onze kwartiermakergemeenten en (innovatieve) partners.

Deel via:

‘Optimaliseren van processen dankzij innovaties met klanten en partners.’

Engelbert Wijnhoven, Innovatie Manager
Engelbert Wijnhoven