Direct naar de content
icon search white
30 augustus 2024 - Nieuws

Wetenswaardigheden augustus 2024

Voorafgaand aan het iBurgerzaken 10 jaar jubileumcongres op 24 juni ontvingen we heel veel vragen. Al snel bleek dat veel vragen gaan over onze huidige & toekomstige ontwikkelingen. Daarover zijn we graag transparant. Vandaar dat we via de iCommunity op TOPdesk meer informatie delen en dat we de periodieke blogs ‘Wetenswaardigheden’ vanuit Productmanagement weer nieuw leven in blazen. Na de vorige blog van Sanne is het nu de beurt aan Tom Krijnen, Product Owner iBurgerzaken.

iBurgerzaken voldoet aan WCAG 2.1 én 2.2 niveau AA

Periodiek onderzoeken we iburgerzaken.nl op de WCAG-richtlijnen. PinkRoccade Publiekszaken streeft daarbij altijd naar het hoogste niveau. Wettelijk is dat op dit moment WCAG 2.1 niveau AA met daarin 43 succescriteria. Ons meest recente deelonderzoek is al gebaseerd op de WCAG 2.2 en bevat dus ook de 6 nieuwe succescriteria. De onderzochte criteria van iBurgerzaken voldoen allemaal aan WCAG 2.1 AA én WCAG 2.2 AA en dat lees je terug in het inspectierapport. Download het inspectierapport (augustus 2024) van iBurgerzaken hier. Dit is een deelonderzoek van de techniek. Zorg zelf voor een deelonderzoek van de inhoud. Je kunt die apart laten onderzoeken.

5 nieuwe e-diensten binnen iBurgerzaken

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) geeft aan dat gemeenten voor alle online aanvragen/aangiftes verplicht zijn om gedegen e-formulieren aan te bieden. iBurgerzaken omvat vandaag de dag al 32 e-diensten, toch zijn er veel gemeenten die zelf andere webformulieren gebruiken. Met deze inzichten zijn we een tijd geleden gestart met de ontwikkeling van maar liefst 5 nieuwe e-diensten. Tijdens de afgelopen kwartiermakerssessie van 28 augustus stond het productiegereed maken van de eerste 2 e-diensten centraal: melding adresonderzoek en correctieverzoek BRP. 

  1. Melding adresonderzoek
    Een gemeente is verantwoordelijk voor de juiste gegevens in de BRP. Inwoners en organisaties als woningbouwcorporaties hebben soms informatie om deze registratie in twijfel te trekken. Deze informatie wil je als gemeente dan uiteraard ontvangen. Na een gedegen onderzoek pas je dan de gegevens in de BRP aan, afhankelijk van de uitkomst. Via deze nieuwe
    nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Deze komt automatisch aan de achterkant beschikbaar voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt het opstarten en afhandelen van het onderzoek binnen één zaak mogelijk.
  2. Correctieverzoek BRP
    Als een inwoner een fout in zijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) constateert dan kan hij een verzoek tot correctie indienen. Via deze nieuwe nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Daarbij zijn bewijsstukken waaruit blijkt wat de juiste gegevens zijn verplicht. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Na een gedegen onderzoek zal de ambtenaar dit verzoek afwijzen of goedkeuren. Bij goedkeuring start binnen iBurgerzaken automatisch het zaaktype ‘Bijhouding persoonslijst’. Zo heb je binnen één zaak het volledige dossier en is het corrigeren nog eenvoudiger.
  3. Garantverklaring IND
    Voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt is een garantstelling of particuliere logiesverstrekking nodig. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.
  4. Aanvraag protocollering
    Een inwoner heeft het recht om een overzicht te krijgen van instanties die zijn persoonsgegevens hebben opgevraagd; inzageverzoek BRP, aanvraag protocolleringsgegevens, aanvraag protocolleringsoverzicht. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.
  5. Nader te bepalen op basis van klantwensen

Wil je meer weten over de ‘vijf nieuwe e-diensten’? Ga naar iCommunity voor de ideeën, de actuele status en de eerste productvideo’s. Neem contact op met jouw Accountmanager om deze nieuwe functionaliteiten ook zo snel mogelijk te gebruiken.

175 gemeenten gekoppeld met het ReIS

Eerder konden gemeenten al gebruik maken van een geautomatiseerde koppeling met het Register Paspoort Signaleringen (RPS). De nieuwste integratie met het ReIS is onderdeel van VRS 2.0 en zorgt ervoor dat gebruikers in iBurgerzaken tijdens de aanvraag en het uitreiken het ReIS kunnen bevragen. Deze integratie is toegevoegd aan de bestaande processen van iReisdocumenten, zodat voor de gebruikers zo min mogelijk veranderd. Op dit moment vragen we alleen nog alle (historische) aanvragen en reisdocumenten op. Je gebruikt dit wanneer het vermoeden bestaat dat ergens anders aanvragen in behandeling zijn.

Uiteraard stopt het niet bij VRS 2.0 en gaan we direct door met de bouw van VRS 2.1. Binnen deze fase geven we statussen van reisdocumenten door aan het ReIS. Dit gaat automatisch wanneer een reisdocument als vermist of ingenomen geregistreerd wordt of wanneer een reisdocument van rechtswege komt te vervallen. Daarnaast blijven we de BRP nog steeds bijwerken in de processen. VRS 2.1 wordt net als VRS 2.0 standaard tegelijkertijd uitgeleverd bij alle gemeenten. 

Wil je hier meer over weten? Neem dan ook eens deel aan het iAcademy webinar over Verbeteren reisdocumentenstelsel (VRS) op 5 november.

Deze marktsignalen pakken we op

Continu bepalen we samen wat er op de roadmap en in de volgende ontwikkelperiode staat. Binnen PinkRoccade Publiekszaken hanteren we het Scaled Agile Framework; SAFe. Elke 10 weken vindt de tweedaagse Program Increment Planning plaats (PI). Elke PI pakken we de top 3 marktsignalen op met de meeste stemmen. Welke dat zijn, zie je voortaan ook snel op het verbeterde Marktsignalendashboard binnen iBurgerzaken. Daar is namelijk het aantal stemmen per wens direct zichtbaar. In deze periode werken we aan deze marktsignalen:

  1. Het mogelijk maken om voor notarissen via eHerkenning een erfgenameonderzoek aan te vragen
  2. Een (overleden) persoon zonder BSN in de BRP/GBA-V zoeken op geboortedatum of a-nummer in iBurgerzaken
  3. In iDocumentcreatie een variabele toevoegen om dagen/weken op te tellen bij de datum

Voor meer informatie verwijzen we je door naar het PI-planningsdocument op TOPdesk.

Haal meer uit iBurgerzaken

Om concreet invulling te geven aan onze visie “blije burgers, blije medewerkers én blije ketenpartners” kennen wij de VVV voor burgerzaken. Deze drie V’s staan voor Verbeteren, Verrijken en Vernieuwen. We verbeteren de bestaande functionaliteit. We verrijken iBurgerzaken met nieuwe apps en voegen extra functionaliteit toe aan huidige processen. Via vernieuwen innoveren wij het burgerzakendomein door samen te werken in de keten. Zo zorgen we dat alle applicaties aan je wensen en verwachtingen voldoen, nu en in de toekomst.

Wil jij zelf meer uit iBurgerzaken halen?
Sluit dan eens aan bij een iRelease sessie, volg het basis/opfris webinar of training of ga de diepgang in met iBurgerzaken voor gevorderden

We waarderen jouw input
Laten we samen eigenaarschap nemen over iBurgerzaken. Neem dus zelf initiatief en deel je marktsignalen via de iCommunity, sluit aan bij een WalkieTalkie of geef een belletje als je wilt aansluiten als kwartiermakergemeente. 

Neem gerust contact op

Heb je nog een vraag? Bel me gerust, je bereikt me op 06 2952 5055.

Deel via:

‘Problemen oplossen en gemeenten verder helpen is wat ik het liefste doe.’

Tom Krijnen, Product Owner iBurgerzaken
Tom Krijnen.png