Direct naar de content
icon search white
Publiekszaken

iBurgerzaken voor allemaal

Het is ontzettend belangrijk om de gemeentelijke dienstverlening aan te laten sluiten op de behoeften van iedereen. In verschillende wetten en overheidsbeleidsvormen wordt inclusieve dienstverlening dan ook benadrukt. Binnen PinkRoccade Publiekszaken spreken we over iBurgerzaken voor allemaal

Inclusieve dienstverlening

Bij inclusieve dienstverlening gaat het over het belang van informatie zó formuleren en vormgeven dat iedereen het in één keer kan begrijpen. Ook als de inwoner of ondernemer moeite heeft met lezen en/of verwerken van informatie. Denk bijvoorbeeld aan laaggeletterden, mensen met een licht verstandelijke beperking en minder digitaalvaardigen. Gemeenten zijn er tenslotte voor iedereen!

iBurgerzaken voor allemaal

Alleen een toegankelijke tekst is niet genoeg. Het gaat ook om heldere achterliggende regelgeving, processen en documenten. Als gemeente hoef je natuurlijk het wiel niet zelf uit te vinden. Binnen iBurgerzaken voor allemaal bieden we bijvoorbeeld nu al meerdere specifieke oplossingen aan, binnen 3 belangrijke thema's:

  1. Digitale dienstverlening: gebruiksvriendelijke e-diensten met aandacht voor taal voor allemaal en meertalige dienstverlening;
  2. Dienstverlening op locatie: tweede (klant-)scherm aan de balie en bezorgen van waardedocumenten;
  3. Communicatie via een eigen burger- en bedrijvenportaal, (beveiligde) mail, SMS en MijnOverheid/Berichtenbox.
Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)