Direct naar de content
icon search white
#LSG19

Je grenzen verleggen heeft iets heel moois!

Gemeentelijke processen worden steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Dat vraagt wel om het kritisch bekijken en herontwerpen van gemeentelijke processen. Tijdens #LSG19 bekeken we samen je proces voor reisdocumenten kritisch; van aanvraag tot en met uitgifte. 153 deelnemers dachten voor minimaal één dag buiten de eigen grenzen...

emailbanner_LSG19-kerst.jpg

#LSG19: Buiten de eigen grenzen

#LSG19 bestond uit 7 regionale workshops in het najaar van 2019. Daarbij focusten we op klantwaarde en het zetten van de eerste, kleine, comfortabele stappen.

Het thema ‘Buiten de eigen grenzen’ vulden we niet alleen letterlijk in; #LSG19 draaide om het optimaliseren van de processen van het document wat je nodig hebt om buiten de landsgrenzen te mogen reizen. We vulden het thema ook figuurlijk in; durven dingen anders te doen en buiten de eigen gemeentegrenzen kennis ophalen. 

Uitblinkers aan het woord

De #LSG19 workshops startten – net als #LSG18 – bijna allemaal met een Uitblinker: Een ervaringsdeskundige van een gemeente die vertelde over de stappen die zij namen om het proces rondom reisdocumenten te optimaliseren. Daardoor kwamen alle deelnemers direct in de modus om buiten de eigen grenzen te denken, om los te durven laten wat men al jaren doet.

  • Assen
  • Gooise Meren
  • Heusden
  • Tholen
  • Twenterand
  • Zutphen

Optimaliseren vanuit meerdere invalshoeken

Gedurende de verschillende workshops bekeken we het proces rondom reisdocumenten vanuit meerdere invalshoeken. En continu gebruikten we de input van alle aanwezigen: ervaringsdeskundigen van gemeenten en PinkRoccade Publiekszaken om het proces te optimaliseren. 

Zowel in de verhalen van deze Uitblinkers als in de overige gesprekken die dag kwamen de nodige procesafspraken voorbij, regelmatig met een link naar instellingen in de applicatie iReisdocumenten en hieraan gekoppelde applicaties. Hierdoor ontstond meerdere malen een interessant gesprek en werden door de verschillende deelnemers ideeën gevormd voor het optimaliseren van het eigen proces rondom reisdocumenten, van aanvraag tot en met uitgifte.

Vanuit burger

  • Wat zijn de voordelen van selfservice voor de burger?
    • Denk aan tijdsbesteding, jongeren die zelf komen afhalen, digitaal wat digitaal kan etc.
    • Online vermissing om fraude met reisdocumenten te verminderen?
  • Hoe het proces inrichten voor de burger?
    • Hoe voorkomen dat burger teleurgesteld is dat hij alsnog 2x naar het gemeentehuis moet komen; handtekening en afhalen?
    • Kiezen we - vanaf dag één - voor de Groene vermissing (met steekproeven)?
  • Hoe selfservicepercentages verhogen; marketingmiddelen, website etc.
    • Welke ketenpartners zijn eventueel te betrekken?

Vanuit ambtenaar

  • Wat zijn de voordelen van selfservice voor de ambtenaar?
    • Denk aan tijdsbesteding (prefill), planbaarheid, opkomstpercentage etc.
  • Hoe het proces inrichten voor de balie; wat is/kan er anders dan voorheen?
    • Extra controle identificatie met scanapparatuur id-burger?
    • Op afspraak werken - met koppeling afsprakensysteem - of juist niet?
    • Een snelbalie om de klantreis verder te optimaliseren?
    • Gebruikmaken van eenvoudige scanner?
    • Moeten we dat aanvraagformulier écht printen?
    • Afhalen van reisdocumenten bij de 'receptie'?
    • Bezorgen van documenten met koppeling bezorgsysteem?
    • Email of SMS als het document klaarligt?
  • PNIK-audit en functiescheiding

Stap jij ook buiten de eigen grenzen?

Wil jij ook verspillingen in je proces van de aanvraag tot en met de uitgifte van reisdocumenten voorkomen? Kijk dan nog eens goed naar tip 103 en je eerder benoemde tussendoelen - of formuleer deze. Je tussendoelen zijn namelijk de bouwstenen richting je gewenste resultaat! En weet: “Je grenzen verleggen heeft iets heel moois!”. 

Nieuwsgierig? Alle gedeelde informatie vind je op TOPdesk; zoek op #LSG19. En een aantal Best practices zijn al uitgewerkt op www.100bestpractices.nl; filter op reisdocumenten.

-------------

FIJNE FEESTDAGEN!

Deel via: