Direct naar de content
icon search white
Innovatie

OPENggd

OPENggd.png

De GGD ontvangt uiteraard graag complete en kloppende informatie bij de geboorte van een kind. Deze informatie is voor hen van belang om de geboren kinderen van een hielprik te voorzien. Met OPENggd verstuurt iBurgerzaken, via het OPENburgerzaken platform, op een veilige manier, de benodigde gegevens naar de GGD applicatie. Dit geldt voor zowel geboortes als voor overlijdens waardoor de GGD medewerkers snel en adequaat hun werk kunnen uitvoeren.

Bekijk de animatievideo

Openggd

Wat is OPENggd?

Bij geboortes van kinderen is voor sommige gemeenten de verwerking en het ontvangen van gegevens van pasgeborenen niet ideaal. Gegevens worden soms pas dagen na de geboorte ontvangen, er ontbreken vaak onderdelen om afspraken te kunnen maken en in uitzonderlijke gevallen is een pasgeborene intussen overleden, waarvan geen melding is ontvangen.

Afbeelding3.jpg
Gemeente Amsterdam en GGD Amsterdam

OPENggd in de praktijk

Dylan still1.jpg

 

Toegevoegde waarde voor de burger

  • De GGD kan checken wat de situatie is van het kindje. Als het kindje is overleden, weet de GGD dat en nemen ze geen contact op met de burger. Dat voorkomt een ongemakkelijke en ongewenste situatie.
  • De GGD beschikt over meer contactgegevens waardoor er sneller en proactiever met de ouder van het kindje contact kan worden opgenomen. Dit geeft een prettig gevoel aan de ouder dat het allemaal geregeld en in orde is.

Toegevoegde waarde voor de gemeente

  • Geen handmatige gegevensuitwisseling met de GGD
  • Tijdwinst: de GGD ontvangt een grote set aan gegevens en zal dus minder vaak de gemeente bellen met vragen over een persoon
  • Betere dienstverlening aan je inwoner, geen ongemakkelijke situaties
"Reinder Pruijt, projectleider iBurgerzaken bij gemeente Amsterdam

‘Wij kijken altijd naar hoe we de inwoners van Amsterdam zo goed mogelijk kunnen faciliteren. Samen met de GGD hebben we hier een mooie stap gezet.’

GGD

Toegevoegde waarde voor de ketenpartner

  • Zij krijgen real-time gegevens door over geboorten van kindjes. Hierdoor merken ze snel een overlijden op en verassen ze de ouders niet met ongewenst bezoek.
  • Ze hebben een extra set aan gegevens, denk aan telefoonnummer en e-mail van ouders waardoor ze proactief en snel contact op kunnen nemen
  • Ze weten de verblijfplaats van het kindje en kunnen daar nauwkeuriger en efficiënter op reageren voor het zetten van de hielprik
  • Scheelt onduidelijkheden en dus ook telefoontjes met de gemeente
Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Wij maken burgerzaken OPEN.’

Aniek de Vet, Productowner OPENburgerzaken
Aniek de Vet - PinkRoccade Samenlevingszaken