Direct naar de content
icon search white
Innovatie

OPENtaken

verklaring arts.jpg

Een onderdeel van Common Ground is het werken via API-standaarden. Deze gelden ook voor Zaakgericht Werken (ZGW-API’s). Zo zijn er meerdere API-standaarden die het Zaakgericht Werken ondersteunen. Denk aan onder andere de Zaken API en Objecten API. Alles met als doel om controle en grip te houden op (interne) processen van de gemeente én transparant te zijn naar de inwoner over de status van hun aanvraag en benodigde actie.

Wat is OPENtaken?

OPENtaken zet via ZGW-API's een taak klaar in het Inwoner Portaal (MijnOmgeving) van de gemeente

Met OPENtaken zijn we in staat om op basis van ZGW-API’s 1 of meerdere taken aan te bieden aan de inwoner in het Inwoner Portaal van de gemeente. Dit doen we via het MijnZaken Service component van de VNG. Dit is een gebruiksvriendelijke track & trace service die inwoners, ondernemers en medewerkers op een proactieve en transparante manier inzicht geeft in de status van de aanvraag van een product of dienst van de gemeente.

Denk bijvoorbeeld aan het proces van huwelijk, waarbij een medewerker in staat is na aanvraag een taak uit te zetten bij de inwoner. Bijvoorbeeld voor het uploaden van identiteitsbewijzen van getuigen. Op basis van OPENtaken wordt een taak uitgezet naar het Inwoner Portaal van de gemeente. Via het Inwoner Portaal krijgt de inwoner bericht van deze taak. Nadat de inwoner deze taak heeft uitgevoerd, wordt de aanvullende informatie terug ontvangen in de zaak in iBurgerzaken.

Omdat we gebruik maken van standaarden is het mogelijk om ieder Inwoner Portaal te koppelen.

Toegevoegde waarde voor de gemeente

  • Een vernieuwing (‘moderniseringsslag’) in Zaakgericht Werken dat bijdraagt aan het hogere doel van Common Ground
  • Een generieke standaard welke gekoppeld kan worden voor diverse doeleinden
  • Eenmalig ontwikkeld, meervoudig gebruik
  • Efficiëntie en automatisering in de keten door integrale ketensamenwerking
  • Verbeterde dienstverlening aan de inwoner door beter inzicht in zaak statussen en taken

Toegevoegde waarde voor de inwoner

• De (openstaande) zaken voor burgerzaken inzichtelijk in één oogopslag in het Inwoner Portaal van de gemeente
• Eenvoudig taken bekijken en afhandelen voor burgerzaken in het Inwoner Portaal van de gemeente
• Verbeterde klantreis voor de inwoner door een integraal beeld van zaak statussen en taken

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Wij maken burgerzaken OPEN.’

Aniek de Vet, Productowner OPENburgerzaken
Aniek de Vet - PinkRoccade Samenlevingszaken