Direct naar de content
icon search white
Innovatie

OPENwoningcorporatie

shutterstock_1552131377.jpg

Met OPENwoningcorporatie ontstaat er geautomatiseerde uitwisseling gegevens van het BRP uittreksel vanuit de gemeente aan de woningcorporatie, mits de inwoner digitaal via DigiD toestemming heeft gegeven voor de gegevensuitwisseling.

Bekijk de animatievideo

Openwoco

Wat is OPENwoningcorporatie?

Het automatisch beschikbaar stellen van (de gegevens uit) een uittreksel aan de woningcorporatie


Als een inwoner gaat wonen in een woning van een woningcorporatie, moet de inwoner vaak een uittreksel aanvragen bij de gemeente met historische adresgegevens. De nadelen hiervan zijn:

  • De inwoner moet betalen voor een uittreksel.
  • De gemeente moet vrij snel een uittreksel beschikbaar stellen aan de inwoner.
  • Het uittreksel wordt via de post verstuurd waardoor de doorlooptijd langer is en het uittreksel in sommige gevallen ook kwijt kan raken. Dit proces kost tijd voor de ambtenaar. Denk aan de aanvraag in behandeling nemen en
    het daadwerkelijk opstellen en opsturen van het uittreksel.

Met OPENwoningcorporatie automatiseren we dit proces. Dat betekent dat we
gegevens van de inwoner automatisch delen met de woningcorporatie, mits de inwoner hier toestemming voor geeft. Bij de (online) aanvraag van het uittreksel BRP kan de inwoner aangeven voor welke woningcorporatie het uittreksel bedoeld is. In dit zelfde proces geeft de inwoner toestemming voor het digitaal delen van haar gegevens met de woningcorporatie. De gemeente deelt in dit geval het uittreksel automatisch met de woningcorporatie, zonder tussenkomst van een ambtenaar. De woningcorporatie kan deze gegevens inzien via het bedrijvenportaal door in te loggen met eHerkenning.

Gemeente Enschede

OPENwoningcorporatie in de praktijk

De gemeente is het overheids­orgaan dat het dichtst bij inwoners en ondernemers staat. Zij verwachten dan ook goede en snelle dienstverlening van gemeenten; met meer transparantie, meer eigen regie en betere informatie. Om dat voor elkaar te krijgen is een juist adres in de BRP randvoorwaardelijk: voor burgers én overheid. Daarom is Maureen Portier, key­user bij gemeente Enschede, heel enthousiast over de innovatie die begin 2022 op haar pad kwam: OPENwoningcorporatie.

Lees hier de hele praktijkcase

Toegevoegde waarde voor de inwoner

  • Regie op eigen gegevens, de inwoner weet precies waar zij toestemming voor geeft
  • Gegevens worden automatisch en digitaal verstrekt, de inwoner is geen postbode meer tussen de gemeente en woningcorporatie
  • Jouw BRP-uittreksel kan niet meer kwijtraken bij de post
  • De gegevens kunnen vrijwel direct verstrekt worden, dus de inwoner heeft sneller zekerheid

Toegevoegde waarde voor de gemeente

  • De BRP woonhistorie wordt automatisch verstrekt. De aanvragen hoeven dus niet meer in behandeling te worden genomen. Dit scheelt 10-12 minuten per aanvraag.
  • Efficiëntie in de keten door automatisering en digitalisering.
  • Verbeterde dienstverlening aan jouw burger
  • Geen BRP uittreksel fysiek meer printen en op de post doen 
Maureen Portier, key user bij gemeente Enschede ‘

‘De gemeente bespaart 8 minuten per aangifte. Samenwerking is de sleutel tot succes.’

Woningcorporatie

Toegevoegde waarde voor de ketenpartner

  • Efficiëntie in de keten door automatisering en digitalisering.
  • Verbeterde dienstverlening aan de huurder en dus burger
Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Wij maken burgerzaken OPEN.’

Aniek de Vet, Productowner OPENburgerzaken
Aniek de Vet - PinkRoccade Samenlevingszaken