Direct naar de content
icon search white
E-diensten portfolio

5x nieuwe e-diensten

towfiqu-barbhuiya-Q69veNk1iJQ-unsplash.jpg

Gemeenten hebben stuk voor stuk als doelstelling om dienstverlening voor en door burgers en bedrijven te optimaliseren. Dat verbetert allereerst de klantreis van haar inwoners en/of ondernemers. Daarnaast zorgt dit voor een werkdrukvermindering en daarmee kostenbesparing bij de gemeente. Ter aanvulling op onze bestaande 32 e-diensten ontwikkelen we daarom '5 nieuwe e-diensten'. Dat draagt direct en indirect bij aan genoemde doelstellingen. Lees hier meer over de vijf e-diensten:

E-dienst Melding Adresonderzoek

Een gemeente is verantwoordelijk voor de juiste gegevens in de BRP. Inwoners en organisaties als woningbouwcorporaties hebben soms informatie om deze registratie in twijfel te trekken. Deze informatie wil je als gemeente dan uiteraard ontvangen. Dit gebeurt vaak via de TMV. Na een gedegen onderzoek pas je dan de gegevens in de BRP aan, afhankelijk van de uitkomst. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Deze komt automatisch aan de achterkant beschikbaar voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Daarna wordt bepaald wie voor wie daadwerkelijk een zaak voor adresonderzoek opgestart moet worden. Dat maakt het opstarten en afhandelen van het onderzoek binnen één zaak mogelijk.

E-dienst Correctieverzoek

Als een inwoner een fout in zijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) constateert dan kan hij een verzoek tot correctie indienen. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger eenvoudig een online melding. Daarbij zijn bewijsstukken waaruit blijkt wat de juiste gegevens zijn verplicht. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Na een gedegen onderzoek zal de ambtenaar dit verzoek afwijzen of goedkeuren. Bij goedkeuring start binnen iBurgerzaken automatisch het zaaktype ‘Bijhouding persoonslijst’. Zo heb je binnen één zaak het volledige dossier en is het corrigeren nog eenvoudiger.

E-dienst Garantverklaring IND

Voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt is een garantstelling of particuliere logiesverstrekking nodig. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.

E-dienst Aanvraag Protocollering

Een inwoner heeft het recht om een overzicht te krijgen van instanties die zijn persoonsgegevens hebben opgevraagd; inzageverzoek BRP, aanvraag protocolleringsgegevens, aanvraag protocolleringsoverzicht. Via deze nieuwe e-dienst doet de burger daarvoor eenvoudig een online aanvraag. Na indienen wordt deze zaak automatisch beschikbaar aan de achterkant voor de gemeente, onder ‘Nieuwe taken’ in de werklijst. Dat maakt verdere afhandeling eenvoudig.

E-dienst: Nader te bepalen

Op basis van klantwensen zal bepaald worden welke e-dienst als vijfde ontwikkeld wordt. Op dit moment staan drie e-diensten op de nominatie:

  • Aanvraag Huwelijksbevoegdheid;
  • Intake Naturalisatie/Optie;
  • Aangifte Briefadres.
Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Problemen oplossen en gemeenten verder helpen is wat ik het liefste doe.’

Tom Krijnen, Product Owner iBurgerzaken
Tom Krijnen.png