Direct naar de content
icon search white
Koppelingen iBurgerzaken

SMS-module

Diverse koppelingen van en naar iBurgerzaken zorgen voor efficiënte communicatie tussen verschillende oplossingen van derden. Dit draagt bij aan de tevredenheid van alle gebruikers en zorgt dat gemeenten efficiënter werken en besparen op de uitvoeringskosten.

Gebruik SMS om klantbeleving te verbeteren

De koppeling tussen iBurgerzaken en de software van een 3-tal SMS-leveranciers verbetert de klantbeleving van burgers en bedrijven. Gemeenten kunnen vanuit iBurgerzaken namelijk per SMS klanten herinneren aan hun afspraak en laten weten dat hun paspoort of rijbewijs klaarligt om af te halen. Indien gewenst neem je in het bericht ook essentiële zaken op, zoals ‘Neem je afhaalbewijs mee.’.

Berichten per mail worden vaak niet geopend of te laat gelezen. Ook belangrijke berichten van de gemeente worden door de grote hoeveelheid reclame en andere berichten die in de mail binnenkomen niet altijd tijdig gezien. De korte en vaak duidelijke boodschap in een SMS wordt daarentegen in 98% van de gevallen direct geopend en gelezen. Op deze manier verbeteren gemeenten de klantbeleving.

Koppeling met 3 SMS-modules

iBurgerzaken heeft koppelingen met de SMS-modules van 3 leveranciers:

  • CM
  • Messagebird
  • Spryng

Een SMS als het ‘roze papiertje’ klaarligt ~ best practice #11

Gemeente Veere heeft er in 2015 als één van de eerste gemeenten voor gekozen een SMS-module te koppelen aan iBurgerzaken. Een concreet praktijkvoorbeeld: Bij de aanvraag van een rijbewijs geldt een standaardtermijn van een week, maar als dan na drie werkdagen het rijbewijs al klaarligt, ontvangt de inwoner op dat moment een SMS’je van de gemeente.

Cor de Rijke, adviseur Informatiebeleid en Dienstverlening

‘Je kunt je indenken hoe blij iemand is die net dat roze papiertje heeft gehaald en eerder dan gedacht zelfstandig mag gaan rondrijden.’

Gemeente Veere zet de module zelfs incidenteel al in als stuurmiddel. Die jongere zal zo snel mogelijk naar het gemeentehuis komen en daarom kiezen we er voor de SMS ‘s middags uit te sturen. Zo ontloopt hij de piekdrukte in de ochtend, fijn voor de jongere én de medewerkers.

Blije burgers en medewerkers

Met iBurgerzaken geven we invulling aan een aantal wensen op het gebied van gemeentelijke dienstverlening: selfservice voor en door burgers en bedrijven, procesoptimalisatie voor alle gebruikers en actuele stuurinformatie. Zo zorgen we samen voor blije burgers en blije medewerkers; we verhogen continu de klanttevredenheid. En daar draagt een simpel SMS’je eenvoudig aan bij.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)