Onder druk van de ondernemers en burgers enerzijds. En van de ambities van de Rijksoverheid (Digitale Agenda 2020) anderzijds. Werken gemeenten hard aan de digitalisering van hun producten en diensten. Dat er ondertussen meer taken en verantwoordelijkheden zijn bijgekomen voor de gemeenten, maakt die opdracht niet makkelijker.
De dienstverlening beter, sneller en goedkoper maken, kan vooral bereikt worden door middel van ICT. Gemeenten maken dan ook een inhaalslag op het gebied van digitalisering. In 2017 moet elk formulier dat per post kan worden ingestuurd – en waarvoor geen harde identificatie nodig is – ook digitaal beschikbaar zijn (Visiebrief digitale overheid 2017). Dit kan via een standaard eformulier. Geavanceerder en wenselijk daarbij is echter een webformulier achter DigiD of eHerkenning, met vooringevulde gegevens. Dat bespaart de aangever tijd, maar garandeert ook correctheid en betrouwbaarheid van de gegevens.
Digitalisering bij gemeente Waalwijk
Bij koplopergemeente Waalwijk kunnen burgers al geruime tijd digitaal aangifte doen van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. Maar niet iedere burger maakt automatisch gebruik van deze digitale mogelijkheden, concludeert Eric de Laat, directeur bedrijfsvoering en dienstverlening bij gemeente Waalwijk. Het was dan ook tijd voor een imago boost.
Digitalisering binnen Burgerzaken
De apps van iBurgerzaken maken het mogelijk dat gegevens ingevoerd door burgers en bedrijven niet hoeven te worden overgeklopt. Een concreet voorbeeld: de digitale aangifte verhuizen, die kan leiden tot een ‘groene verhuizing’, waardoor deze aangifte zonder tussenkomst van een ambtenaar wordt doorgevoerd naar de BRP.
Digitalisering binnen Financiën
Het doel van elektronisch factureren ofwel e-factureren is de huidige verwerking van facturen te automatiseren en het verwerkingsproces te optimaliseren conform afgesproken standaarden. Op deze manier werken ondernemers en gemeenten volledig digitaal waardoor het proces efficiënter is ingericht en kosten worden bespaard.