Direct naar de content
icon search white

Maak je applicatiebeheerder nog krachtiger

hands-1838659_1280.jpg
thema icon
thema Aansturing
App iBurgerzaken
#58
gemeente Lingewaard

De spin in het web

Als applicatiebeheerder burgerzaken ben je de spin in het web. Je zet je namelijk in voor een optimale inrichting van de systemen én processen binnen het domein Publiekszaken. Je kent dan ook alle ins en outs van de systemen. En je lost samen met collega's complexe (software) vraagstukken op. Het is dan ook belangrijk om de organisatie en de proces- en werkafspraken optimaal in te richten zodat je als applicatiebeheerder volledig in je kracht staat.

Femmie Arends, voorheen applicatiebeheerder gemeente Lingewaard

‘Eigenlijk ben ik de spin in het web. Mijn collega’s van de front- en de backoffice bepalen de werkwijze. En in overleg kan ik de applicatie eenvoudig functioneel voor ze inrichten.’

Tijdsbesteding minimaal 20-24 uur per week

De rol van een (functioneel) applicatiebeheerder neemt zeker 20-24 uur per week in beslag. Niet gek als je alle taken en verantwoordelijkheden onder elkaar z(i)et... 

  • Jij bent verantwoordelijk voor het functioneel beheer van o.a.:
    • iBurgerzaken en Cipers/IZRM (burgerzaken);
    • iDocumentcreatie (documenten, aktes, uittreksels, brieven etc.);
    • iNzicht Burgerzaken (rapportages en overzichten);
    • Aanvraagsystemen van reisdocumenten (RAAS) en rijbewijzen;
    • Betaalsystemen zoals JCC Betalen of Key2Betalen;
    • Afspraken- en klantgeleidingssysteem zoals JCC Afspraken of Q-matic;
    • Randapparatuur voor identiteitscontrole zoals id-burger.
  • Je bent verantwoordelijk voor het autorisatiebeheer van de burgerzakenapplicaties;
  • Je monitort de externe verbindingen met het RDW en COVOG en het BRP-berichtenverkeer, signaleert foutsituaties en zorgt er mede voor dat deze opgelost worden;
  • Je bent procesverantwoordelijke voor het plannen, testen en implementeren van updates en wijzigingen;
  • Je onderhoudt contacten met de softwareleveranciers van de applicaties onder jouw beheer en zorgt ervoor dat foutmeldingen opgelost en wensen (marktsignalen) opgepakt worden;
  • Je denkt mee in oplossingen en procesverbeteringen. Hiertoe volg je nieuwe ontwikkelingen en help je mee deze vanuit jouw expertise te vertalen naar de juiste (digitale) oplossing;
  • Op verzoek maak je rapportages, aselecte steekproeven en andere selecties ten behoeve van mailingen, enquêtes en onderzoeken;
  • Je bent qua applicaties een vraagbaak voor (burgerzaken)collega’s in het KCC, de frontoffice en de backoffice.
Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)