Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iVerblijf & Adres
#19
Maak niet meer dan de klant vraagt of wat nodig is
Laat weg wat geen waarde toevoegt voor de klant: dat is de kern van Lean. Het is een hulpmiddel om anders te werken. Het is een bewezen managementfilosofie die klantwaarde in processen centraal stelt. Alle activiteiten in een proces die daar niet aan bijdragen verwijder je zoveel mogelijk. Samen met degenen in je organisatie die deel uitmaken van de keten houd je het hele proces tegen het licht. Het product wordt zo beter voor alle gebruikers; burger, bedrijven en ambtenaren. Uiteraard hoef je niet de ‘officiële’ Lean-methode toe te passen, kies gerust een variant die bij je past.
Vraag geen (overbodige) bewijsstukken uit
Gemeente Bergen op Zoom was een van de vele deelnemers aan #LSG18.
Daisy Rijneveen-Haast, medewerker Burgerzaken‘Daarvoor vroegen we bij elke digitale aangifte verhuizen om diverse bewijsstukken zoals een huur- of koopakte. Tijdens deze sessie stelden we onszelf de vragen: ‘Waarom vragen we om deze stukken?’, ‘Wat doen we met deze documenten, zeker nu we de 'Groene verhuizing' willen gaan gebruiken?’ en ‘Is dit wettelijk verplicht?’. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het een overbodige handeling was. Deze hebben we dan ook uit ons proces gehaald.’
Facts & figures
- Selfservicepercentage 74%
- 40% ‘Groene verhuizingen’
- 4.812 aangiftes verhuizen
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages gaan over 2020.
Waarom dit werkt
Werken met Lean is goed voor je organisatie: het bevordert de interne samenwerking, kan een besparing opleveren en het creëert draagvlak. Bovendien kent in een Lean organisatie iedereen de klant en is ook voor iedereen duidelijk waar die klant mee geholpen wordt. En tenslotte is een Lean organisatie continu gebrand op verbeteringen waarbij iedere succesvolle verbetering het vliegwiel van verbetering verder aanslingert.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager