Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iVerblijf & Adres
#60
Koppel met apparatuur voor identiteitscontrole; id-burger
Het vaststellen van de juiste identiteit van de persoon om fraude te voorkomen krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Eens te meer realiseren we ons dat identiteitscontrole een vak apart is. Gemeenten hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid, aangezien zij inwoners registreren en identiteitsbewijzen uitgeven. Koppelingen tussen burgerzakenoplossingen en apparatuur voor identiteitscontrole zorgen voor een vereenvoudiging en verbetering van de dienstverlening. Bovendien vermindert hierdoor de kans op fouten en fraude.
Gemeente Groningen faciliteert een BSN-scanstraat
In Groningen strijken ieder jaar in september meer dan 3.500 buitenlandse studenten neer die zich hebben ingeschreven voor de universiteit of hogeschool. Aan de gemeente de taak om al deze studenten zo gauw mogelijk van een Burgerservicenummer (BSN) te voorzien. Gemeente Groningen bedacht daarom een plan om razendsnel duizenden buitenlandse studenten van een Burgerservicenummer (BSN) te voorzien; eerste inschrijving van studenten met een BSN-scanstraat.
“Het begin van het collegejaar is altijd een hectische periode en dat is nog zacht uitgedrukt”, vertelt Tim Schuurman, hoofd Burgerzaken van de gemeente Groningen. “In die weken hebben we veel extra mankracht nodig om alles in goede banen te leiden. We werken met flexwerkers die een spoedopleiding krijgen om hun taken goed te kunnen uitvoeren: paspoorten controleren, kopieën maken, identificatie, papieren invullen, controle van de invoer, toesturen van BSN per post en archivering. Het gaat grotendeels nog handmatig. Dat is niet alleen arbeidsintensief, het is ook foutgevoelig. Bovendien moeten studenten twee tot vier weken op hun BSN wachten. In de tussentijd kunnen zij zich niet inschrijven voor een woning, en ook geen bankrekeningnummer of studiebeurs aanvragen. In Nederland heb je nu eenmaal overal een BSN voor nodig.” Dat moet anders kunnen, dacht Schuurman.
Tim Schuurman, hoofd Burgerzaken gemeente Groningen‘In mijn zoektocht om ons registratiesysteemproces te verbeteren stuitte ik op het feit dat in het Eemshavengebied arbeidsmigranten die kort in Nederland verblijven in 10 minuten kunnen worden ingeschreven en met een werkvergunning in de hand weer naar buiten lopen. Die systemen liggen aan de basis voor ons idee: een BSN-scanstraat, waar studenten in no time een BSN hebben. Klaar terwijl de student wacht en toch met een grondige identiteitscontrole; de integratie tussen iBurgerzaken en id-burger maakt het mogelijk.’
Lees het hele artikel op iBestuur.
Waarom dit werkt
Het digitaal uitwisselen van gegevens maakt het uitvoeren van taken eenvoudiger voor zowel professionals als burgers en bedrijven. Bovendien neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe doordat de kans op fouten afneemt. Gemeenten besparen door het gebruik van de koppelvlakken bovendien op uitvoeringskosten.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager