Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iBijhouding
#211
Selfservice voor en door bedrijven en instellingen
Burgers, bedrijven en instellingen verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen en dat zij ook via online kanalen antwoord krijgen op hun verzoek. Ze nemen niet langer genoegen met een 9-tot-5-mentaliteit, ze willen geholpen worden wanneer dat het beste uitkomt. Daarom en vanwege doelstellingen van de gemeente is verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak. Gemeentelijke processen worden dan ook steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler.
beheren van persoonsgegevens
Een betrouwbare overheid
Een betrouwbare overheid vraagt om een Basisregistratie Personen (BRP) die op orde is. Gemeenten beheren de persoonsgegevens van inwoners van Nederland in deze BRP. Als een inwoner een fout in zijn persoons- of adresgegevens in de BRP constateert dan kan hij een verzoek tot correctie indienen bij de gemeente. Daarvoor gebruik je binnen iBurgerzaken het proces ‘Correctieverzoek’ onder iBijhouding.
goed voorbeeld doet goed volgen
Gebruik ‘Correctieverzoek’ volledig
Het proces ‘Correctieverzoek’ bevat naast een proces voor de burgerzakenmedewerker ook een online proces. Of eigenlijk zelfs twee e-diensten want afhankelijk van de procesconfiguratie kunnen online correcties doorgegeven worden van adresgegevens en/of persoonsgegevens. Gemeente Groningen heeft veel andere kwartiermakers overtuigd om vanaf dag één gewoon allebei open te zetten.
Binnen gemeente Groningen werken ze al geruime tijd met eigen online formulieren waarmee inwoners een correctieverzoek kunnen indienen. De verzoeken voor het corrigeren van persoonsgegevens en adresgegevens worden vervolgens door twee verschillende teams opgepakt omdat er andere expertise nodig is. Daarbij gaat zeker 90% over adres, misschien wel 95%. Doordat ze deze informatie al overnamen in iBurgerzaken, of meer specifiek iBijhouding was er – daarna – al sprake een procesgestuurde en zaakgerichte werkwijze en een integrale afwikkeling van een aanvraag. Dat dit nu kan binnen een nieuw proces voegt extra mogelijkheden voor het onderzoek toe. En dat bij goedkeuring automatisch een ‘Bijhouding persoonslijst’ start is de kers op de taart. Zo heb je één dossier en behoud je alle informatie, de (bron)documenten en het zaaknummer. Bovendien blijft het daardoor ook met dit nieuwe proces eenvoudig om de wijziging direct bij gerelateerden door te voeren.
Edwin Helmers, Senior medewerker burgerzaken, gemeente Groningen‘Dat we een correctieverzoek nu binnen één systeem en zelfs één zaak volledig kunnen afronden is geweldig! Dat voorkomt (fouten bij het) overtypen en gaat ons veel extra tijd besparen.’
cijfers
Gemeente Groningen
- Januari t/m december 2023: 709 verzoeken
- Januari t/m augustus 2024: 423 verzoeken
- Daarbij gaat zeker 90% over adres, misschien wel 95%.
Waarom dit werkt
Het gros van de burgers, bedrijven en instellingen beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners. Dat de benchmark over heel iBurgerzaken een selfservicepercentage van gemiddeld 79% kent (aug. 2024, red.) zegt voldoende toch? Bovendien realiseer je zo een noodzakelijke werkdrukvermindering voor de gemeente.