Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iDocumentcreatie
#135
Optimaliseer het gebruiksgemak
Geef gebruikers het vertrouwen dat zij zelf de macht hebben over het proces. Creëer bijvoorbeeld overzicht, maak processen zo eenvoudig en doorzichtig mogelijk. Gemak ontstaat bijvoorbeeld door het voorinvullen van bekende gegevens; prefill. Geef daarnaast aan de gebruikers aan dat het mogelijk is om later wijzigingen door te voeren en dat fouten hersteld kunnen worden. Dit alles geeft vertrouwen en dat verlaagt de drempel voor het gebruik.
Maak correspondentie efficiënt, eenvoudig en eenduidig
Als gemeente wil je dat de modeldocumenten in iBurgerzaken voldoen aan alle wettelijke eisen mét de mogelijkheid om zelf aanpassingen te maken. Die aanpassingen wil je op een eenvoudige en efficiënte manier doorvoeren. Samen met o.a. kwartiermakergemeente Kerkrade is daarom iDocumentcreatie ontwikkeld.
Harald Giesen, Klantadviseur Burgerplein‘De communicatie richting burgers en bedrijven dient vlekkeloos te verlopen, zowel aan de balie als online. iDocumentcreatie maakt alle correspondentie vanuit iBurgerzaken efficiënter, eenvoudiger en eenduidiger.’
Zwart op wit kwaliteit leveren
Bedrijfskritische documenten produceer, print en publiceer je als gemeente graag automatisch. Uiteraard conform de actuele wet- en regelgeving, met de presentatie van bestaande gegevens en helemaal in lijn met de eigen huisstijl. Gemeenten worden op dat vlak ontzorgt met iDocumentcreatie.
Harald Giesen, Klantadviseur Burgerplein: "Het is voor ons als gemeente van belang dat in alle documenten de identiteit en herkenbaarheid van onze gemeente terugkomt. Onze huisstijl is makkelijk door te voeren in de documentsjablonen binnen iDocumentcreatie."
Waarom dit werkt
De gebruiksvriendelijkheid van een systeem kent een aantal aspecten, waaronder de ‘controleerbaarheid’. Dit is de mate waarin de gebruiker de baas is over het systeem of het proces, in plaats van het omgekeerde. De mate waarin fouten kunnen worden rechtgezet, of waarin een gebruiker verder kan navigeren, dragen hieraan bij. Door dit vertrouwen te geven aan de gebruiker neem je onzekerheid weg. Daarmee wordt de drempel voor het gebruik verlaagd.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager