Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iReisdocumenten
#113
Koppel met andere systemen
De veranderende verwachtingen op het gebied van gebruiksvriendelijke en digitale dienstverlening hebben invloed op de werkzaamheden op de burgerzakenafdeling. Koppelingen en koppelvlakken tussen verschillende oplossingen zorgen voor een vereenvoudiging van de dienstverlening en verminderen de kans op fouten. Zo streef je als gemeente naar optimale klanttevredenheid. Door klanten de mogelijkheid te bieden online een afspraak te maken, geeft je ze extra keuzemogelijkheden en verbreed je jouw dienstverlening. Bovendien weet de medewerker wie er aan zijn balie staat en waarvoor.
Bezorg in het buitenland
Binnen gemeente Venlo was geen draagvlak voor het laten bezorgen van reisdocumenten in de gemeente. Er was wel interesse in het laten bezorgen van reisdocumenten in het buitenland; gemeente Venlo is een grensgemeente en dus worden er reisdocumenten door Nederlanders in het buitenland aangevraagd. De gemeente wilde graag haar diensten naar deze burgers verhogen en wilde een bezorgservice voor Nederlanders in Duitsland mogelijk maken. Dynalogic ging deze uitdaging graag aan en maakte dat mogelijk.
Cijfers gemeente Venlo
- Selfservicepercentage reisdocumenten: 0%
- Selfservicepercentage rijbewijzen: 0%
- 5.286 aanvragen reisdocumenten
- 10.322 aanvragen rijbewijzen
- 149 documenten bezorgd in buitenland
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages gaan over 2020.
Waarom dit werkt
Voor organisaties betekent dit effectieve klantcontacten en een betere dienstverlening: Burgers kunnen plaatsonafhankelijk, op ieder device, via het online afsprakenportaal een afspraak maken, wijzigingen of annuleren. Door op afspraak te werken zijn de afspraakagenda’s voor de balies optimaal gevuld. Bovendien is vooraf precies duidelijk wie, wanneer voor welk product of dienst komt en staan op het juiste moment de juiste medewerkers klaar. Zij hebben in één oogopslag zicht op alle relevante afspraken en dit zorgt voor rust en overzicht. Zo neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe. Gemeenten besparen door het gebruik van koppelvlakken bovendien op uitvoeringskosten.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager